×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

وزیر بهداشت: الان به جای دنبال مقصر گشتن باید جلوی کرونا را بگیریم

وزیر بهداشت با بیان اینکه امروز روز منشأیابی نیست روز مقابله با بیماری است، گفت: این که یک بیمار در زمان پیک‌بیماری پشت در بیمارستان معطل نماند، افتخار جمهوری اسلامی است.

سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان در جلسه علنی امروز سه‌شنبه (۱۹ فروردین ماه ۹۹) پارلمان در جریان ارائه گزارش مجموعه اقدامات صورت گرفته برای مقابله با کرونا اظهار داشت: برای ما از قبل مشخص بود که یک ویروس کشور و مردم ما را گرفتار خواهد کرد.

وی افزود: در سال ۲۰۰۳ ویروسی تحت عنوان سارس کشور چین را گرفتار کرد و منشأ آن خفاش بود که این ویروس را به انسان منتقل کرد.

نمکی ادامه داد: این کرونای جدید یک رفتار کاملاً متفاوت نسبت به کروناهای قبلی داشت و به نوعی دیگر بروز کرد و در پی آن در کشور چین کشتار مردم را در پی داشت.

بیشتر بخوانید:
واکنش وزیر بهداشت به موافقت رهبر انقلاب با برداشت از صندوق توسعه ملی
وزیر بهداشت عنوان کرد: از همان ابتدا ما برای پروازهای چین تصمیم گرفتیم و حتی به دانشگاه‌های علوم پزشکی هم ابلاغ کردیم.

وی بیان کرد: از همان اوایل بهمن ماه ما بیمارستان‌ها را برای تجهیز آزمایشگاه‌ها و تخت آماده کردیم و از همان روزهای اول با انستیتوپاستور و آزمایشگاه دانشکده بهداشت کیت جدید تشخیص کرونای جدید را تولید کردیم.

نمکی بر همین اساس اضافه کرد: ما اولین مورد را در پیک پاییزه به صورت H1 و N1 داشتیم و منتظر این هم بودیم که پیک آنفولانزا در زمستان بروز کند.

وزیر بهداشت همچنین یادآور شد: ما مواردی را در شهر قم در قالب سرماخوردگی آنفولانزا داشتیم که گزارش شده بود و پس از آن متأسفانه دو مورد در ۲۹ بهمن ماه سال گذشته گزارش شد که گفتند دچار علایمی مشکوک شده که ما همان موقع گفتیم این گزارش با گزارشات قبلی متفاوت است و باید شک کنیم که احتمالاً همان ویروس جدید کرونا است.

وی همچنین بیان داشت: ما در صبح روز چهارشنبه ۳۰ بهمن اعلام کردیم دو مورد بیمار مبتلا به کرونا در قم داشتیم که البته از نظر کلینیک کرونا تشخیص داده شده بود و در پی آن اعلام شد از سه مورد آزمایش یک مورد مثبت اعلام شده است اگر چه برخی اعلام کردند که اعلام این قبل از انتخابات درست نیست اما من تأکید کردم که راستگویی خدمت به مردم است هر چند این موارد باید به تفصیل در جلسه غیرعلنی توضیح داده شود.

نمکی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: البته ذکر این نکته هم ضروری است که آنچه در گیلان اتفاق افتاد با آنچه در قم رخ داد دو مقوله کاملاً متفاوت بوده است و برای تک‌تک موارد مبتلا ما توضیح داریم و همه آنها را مورد به مورد بررسی کردیم که در جلسه غیرعلنی باید گفته شود البته این به این معنی نیست که ما با مردم بیگانه هستیم.

وزیر بهداشت در ادامه تصریح کرد: امروز، روز ریشه‌یابی منشأ بیماری کرونا نیست بلکه روز مبارزه تمام عیار با این ویروس است.

وزیر بهداشت در ادامه عنوان کرد: انشالله تا آخر اردیبهشت ماه به مهار ویروس کرونا خواهیم رسید.

این عضو کابینه دولت با بیان اینکه ما در بهمن ماه قبل از بروز نخستین کیس ها در ۳۶ مبدأ ورودی، کنترل گذاشته و تب سنجی کردیم، ادامه داد: از اوایل بهمن ماه نیز خروج ماسک از کشور را ممنوع کردیم.

وی مهمترین افتخار کشور را سرگردان نشدن بیماران در دوران پیک بیماری ناشی از ویروس کرونا دانست و گفت: این در حالی است که این ویروس بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی را به زانو درآورده، به طوری که بیماران در چمن های بیرون بیمارستان ها سرگردان هستند، این در حالی است که میزان تخت بیمارستان های اروپایی در بدترین حالت ۴ تا ۵ برابر ایران است.

وزیر بهداشت با قدردانی از حمایت مقام معظم رهبری در مبارزه با ویروس کرونا تاکید کرد: حمایت های ایشان قوت قلبی برای ما بود، علاوه بر این از خدمات دولت، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی، سازمان های مردم نهاد و سایر دستگاه های مربوطه که ما را برای رسیدن به نقطه مطلوب کمک کردند، تشکر می کنم.

نمکی گفت: در حال حاضر کشور در مرحله مدیریت بیماری است و نباید دچار توهم شده و تصور کرد که به مرحله مهار و کنترل رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه برای واردات ماسک و لباس پرستاران با توجه به تحریم‌های اعمال شده علیه ایران با مشکلات بسیار روبه‌رو بودیم، افزود: سازمان جهانی بهداشت با برقراری ویدئوکنفرانس خواهان ارائه تجربه موفقیت‌آمیز ایران در مبارزه با کرونا به سایر کشورها شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: همدلی ملی با پشتوانه مقام معظم رهبری موجب شد برای نخستین بار نمازهای جمعه، مدارس، دانشگاه‌ها، حرم مقدس امام رضا (ع)، اعتکاف و سفرهای راهیان نور در کشور تعطیل شود.

وی غربالگری عمومی که به عنوان بسیج ملی مبارزه با کرونا از آن یاد می‌شود را یکی از راهکارهای اصلی کشور برای مبارزه با این ویروس توصیف کرد و ادامه داد: با اجرای این طرح شناسایی بیماران در مراحل اولیه انجام گرفت به همین دلیل آمار بیمارستان‌ها و تعداد مرگ و میرها کاهش یافت.

نمکی اضافه کرد: با اجرای غربالگری عمومی، بیماریابی فعال‌تر شد و همین امر موجب کاهش فشار به کادر درمان و بیمارستان‌ها شد.

عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه تاکنون ۷۱ میلیون نفر در بستر پرونده الکترونیک در طرح بسیج ملی مقابله با کرونا شرکت کرده‌اند، تصریح کرد: در حال حاضر حداقل ۳۰ تا ۵۰ درصد تخت‌های بیمارستان‌های ایران خالی است، علاوه بر این تعداد حدود ۱۵ هزار تخت در نقاهتگاه‌ها آماده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صحبت‌های عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مبنی بر افزایش روزانه تعداد بیماران کرونایی اشاره کرد و گفت: با اجرای طرح بسیج مقابله با کرونا، بیماریابی افزایش یافت به همین دلیل آمار بیماران کرونایی روزانه افزایش می‌یابد اما باید به این نکته توجه کرد که با اجرای طرح مذکور بار بیمارستان‌ها کاهش و رسیدگی به بیماران افزایش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه در روزهای آینده شاهد نمایش زیباتری از مقابله با کرونا خواهیم بود، تصریح کرد: فاصله بین مرگ و میر و تعداد افراد آلوده کاهش چشمگیری یافته است به گونه‌ای که از نظر ابتلا در دنیا در مرتبه هفتم و از نظر مرگ و میر ششم هستیم که این عدد در روزهای آینده مطلوب تر می‌شود.

نمکی با بیان اینکه در گام نخست فاصله‌گذاری اجتماعی و گام دوم فاصله‌گذاری هوشمند را اجرایی کردیم ادامه داد: بر اساس نظر تمامی کارشناسان برای مبارزه و مهار کرونا باید اجرای فاصله‌گذاری استمرار داشته باشد اما باید به این امر نیز توجه شود که کشور در حال حاضر با حصر و جنگ اقتصادی روبه‌رو است.

عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: فردی که شغل او جوراب‌فروشی است را نمی‌توانیم به حال خود رها کنیم، دو راهکار وجود دارد نخست آن که باید کمک‌های مالی به این افراد پرداخت شود و دوم آن که باید اجازه ادامه فعالیت داشته باشند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه نمی‌توان تولید و صنعت را تعطیل کرد، گفت: باید با در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشت از فروپاشی اقتصادی جلوگیری کرده و کرونا را مدیریت کنیم. هیچ پدیده‌ای برای اقتصاد کشور سهمگین‌تر از طولانی‌تر شدن مدیریت بیماری کرونا نیست. باید این ویروس در حداقل زمان مهار شود.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false