×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

بقاع تاریخی گیلان در فهرست آثار ملی ثبت می‌شود

 

فرآیند بررسی و شناسایی بقاع تاریخی گیلان انجام شده و قرار است تعدادی از این بناها در فهرست آثار ملی کشور به ثبت برسد.

 از ابتدای امسال تاکنون شاهد ثبت بسیاری از آثار تاریخی، فرهنگی و میراث ناملموس گیلان در جمع آثار ملی و حتی جهانی بودیم از سوی دیگر در ادامه همین برنامه قرار شده پس از اتمام شناسایی و بررسی بقاع تاریخی موجود در استان، تعدادی از این بناها در فهرست آثار ملی کشور به ثبت برسند.

گیلان علاوه بر مظاهر طبیعی و زیبایی‌های چشم‌نوازش با قدمت و پیشینه تاریخی بسیار بالایی که از آن بهره می‌برد به گواه مستندات و شواهد به‌دست آمده از دوره‌های مختلف، از دیرباز تاکنون خواستگاه رویش تمدن‌ها، آداب و رسوم مختلفی بوده که این موضوع به خوبی در آثار تاریخی آن ملموس و قابل مشاهده است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت از شناسایی ۲۰ بقعه تاریخی واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی در این استان خبر داد و گفت: پرونده ۱۸ بقعه تاریخی استان گیلان که واجد ارزش ثبت در جمع فهرست آثار ملی کشور هستند تهیه شده است.

ولی جهانی با تأکید بر اینکه به‌زودی پرونده بقاع تاریخی استان گیلان با هدف ثبت به دبیرخانه شورای ثبت ارسال می‌شود خاطرنشان کرد: اکثر این بناها توسط دانشجویان رشته معماری، اساتید آنان و با همکاری معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گیلان تهیه و مستندسازی شده است.

وی فرهنگ‌سازی در جامعه برای نگهداری و محافظت از آثار تاریخی ارشمند و مشارکت بالای مردم در این زمینه را لازم و ضروری خواند و تصریح کرد: حفاظت و صیانت از آثار ارزشمند ثبت شده در فهرست آثار ملی از وظایف ذاتی همه دستگاه‌ها و مردم است بنابراین ضرورت دارد همه در حفاظت و صیانت از آثار تلاش و کوشش کنند.

معاون میراث‌ فرهنگی اداره کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان از اتمام فاز نخست مرمت خانه تاریخی ابریشمی رشت نیز خبر داد و ابراز داشت: خانه تاریخی ابریشمی رشت از آن دسته از بناهای تاریخی استان گیلان محسوب می‌شود که در سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جهانی با بیان اینکه خانه ابریشمی رشت، در ضلع جنوب شرقی میدان صیقلان رشت واقع شده و یکی از خانه‌هایی است که از دوران قاجار در رشت به‌جا مانده گفت: فاز نخست مرمت این بنا که شامل برچیدن بخشی از سقف و تالار آتیه است از سال ۱۳۹۷ آغاز و در حال حاضر بخش عمده‌ای از مرمت لازم روی این بنا انجام شد.

وی مالکیت خانه تاریخی ابریشمی رشت را مربوط به دانشگاه گیلان اعلام کرد و اظهار داشت: تاکنون برای اجرای فاز نخست مرمت این بنا از محل اعتبارات استانی به‌صورت اوراق هزینه‌هایی انجام شده علاوه بر این جهت مرمت تکمیلی ۱۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است که امیدواریم تأمین اعتبار آن توسط دانشگاه گیلان انجام شود.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false