×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

بهمن صالحی صالح شعر فارسی است

مدیرکل ارشاد اسلامی بهمن صالحی را صالح شعر فارسی دانست و گفت: ایشان یکی از بنیانگذاران غزل نوکلاسیک شعر فارسی است.

فیروز فاضلی در مراسم تشییع و وداع با «بهمن صالحی»، شاعر گیلانی که در مجتمع خاتم الانبیاء(ص) رشت برگزار شد، بهمن صالحی را صالح شعر فارسی دانست و اظهار کرد: استاد صالحی در دهه ۴۰ با مجموعه های شعری «افق سیاه تر» و «باد سرد شمال» در آسمان شعر ایران درخشید.

وی عشق و مرگ را دو بن مایه پربسامد در تاریخ انسان و ادبیات جهان دانست و افزود: مرگ چهار مقوله دارد؛ نخست مرگ جسمانی است که در یک ثانیه اتفاق می افتد. مقوله دوم پس از مرگ است، اما مقوله سوم حالت احتضار است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان مراقبه را نوعی درون گرایی دانست و گفت: همراهی با نفس نخستین گام در مراقبه است که نوعی مرگ محسوب می شود، زیرا نفس جمع بین مرگ و زندگی است و انسان هر لحظه می میرد و هر لحظه زنده می شود.

فاضلی با بیان اینکه اگر مسیر زندگی بدون انتها بود هیچ نقش آفرینی توسط ما انجام نمی شد، خاطرنشان کرد: مرگ محدودکننده مسیر زندگی است و هنر در محدودیت ایجاد می شود و همه ما تلاش می کنیم در مسیر محدود زندگی هنری بیافرینیم لذا مرگ هنرآفرین است.

وی با بیان اینکه هنرمندان می خواهند عقربه زمان را نگه دارند، گفت: شعر عصاره جان شاعر است و اگر می خواهیم شاعر را معرفی کنیم باید به عصاره جانش استناد داشته باشیم. اشعار استاد صالحی بهترین معرف اوست و ایشان یکی از بنیانگذاران غزل نوکلاسیک شعر فارسی است.

این مقام مسئول شاهکار استاد صالحی را پیوست سنت و مدرنیته در شعر دانست و ادامه داد: هنر شهود عاطفی است و زنده یاد صالحی شهود عاطفی داشت و از ما می خواست شهود عاطفی داشته باشیم.

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه بعد از انقلاب بیش از ۱۴ اثر از استاد صالحی منتشر شده، به تغییر محتوایی و مفاهیمی اشعار استاد بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: استاد صالحی بی تردید یکی از مفاخر و چهره‌های فرهنگی و هنری برجسته استان و کشور است و آثارش برای همیشه در یادها خواهد ماند.

پیکر این شاعر گیلانی با حضور اهالی فرهنگ و هنر استان تشییع و در قطعه هنرمندان آرامستان تازه‌آباد رشت به خاک سپرده شد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false