×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

مزیت‌های ایمپلنت دندان

با پیشرفت علم دندان‌پزشکی، روش‌هایی متفاوت برای درمان و ترمیم دندان پیش روی پزشک و بیمار قرار گرفته است. یکی از روش‌های موفق و شناخته‌شده که می‌توان با استفاده از آن دندان‌های ازدست‌رفته را به شرایط عادی برگرداند، ایمپلنت دندان است.

پزشکان همیشه سعی داشتند تا راهی را برای جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته کشف کنند. استفاده از دندان‌های مصنوعی، تکنیک بریج و در نهایت روش کامل‌تر و دقیق‌تری مانند ایمپلنت، نتیجه این تلاش‌ها است.

مزیت های ایمپلنت دندان

پرسشی که ممکن است برای تمامی بیماران و علاقه‌مندان مطرح شود این است که آیا ایمپلنت دندان، با توجه به هزینه‌بر و زمان‌بر بودن، از برتری‌های لازم برای انتخاب به‌عنوان روش درمانی موردنظر برخوردار است؟ ما در این مقاله با پاسخ به این پرسش، به بررسی مزیت‌ها و معایب ایمپلنت دندان خواهیم پرداخت.

تاریخچه ایمپلنت دندان

شواهد باستانی نشان می‌دهد که انسان‌ها همواره سعی داشتند تا با استفاده از تکنیک‌های مختلف، دندان‌های ازدست‌رفته خود را با موادی خاص جایگزین کنند. چینی‌ها در ۴۰۰۰ سال پیش از چوب بامبوی تراش‌خورده به‌عنوان جایگزینی برای دندان استفاده می‌کردند. مصری‌های باستان نیز با استفاده از فلزات گران‌بها و عاج فیل، دندان‌های مصنوعی و جایگزین را به‌جای دندان‌های تخریب‌شده قرار داده‌اند.

نمونه‌های این‌چنینی در تاریخ دندان‌پزشکی جهان کم نیستند، اما تولید ایمپلنت‌هایی که به روش امروزی ایمپلنت نزدیک باشد، به دهه شصت میلادی در قرن بیستم برمی‌گردد. پروفسور اینگوار برنمارک در سال ۱۹۶۵ اولین ایمپلنت تیتانیومی موفق را در لثه یک بیمار سوئدی قرار داد. ایمپلنتی که تا ۴۰ سال بعد و تا زمان مرگ بیمار نیز با سلامت کامل مورداستفاده قرار گرفته بود.

مزیت های ایمپلنت دندان

ایمپلنت در ایران

عمل ایمپلنت در ایران برای اولین بار در سال ۱۳۶۹ انجام شد و امروزه با استفاده از سمینار‌های مختلف دندان‌پزشکی، از جایگاهی مناسب در مقایسه با پیشرفت ایمپلنت در سطح بین‌المللی برخوردار است. در واقع چه از نظر مواد استفاده‌شده و چه تکنیک‌های به‌کاربرده شده، ایمپلنت در ایران را می‌توان در سطحی برابر با این خدمت پزشکی در خارج از کشور در نظر گرفت.

این موضوع را در نظر داشته باشید که هرچند ایمپلنت دندان در ایران عملی گران‌قیمت به‌حساب می‌آید، اما هزینه این عمل در مقایسه با کشور‌های پیشرفته بسیار پایین است. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از افراد مقیم خارج کشور برای انجام عمل ایمپلنت به کشور ما مراجعه کنند. موضوعی که نشان‌دهنده کیفیت مناسب ایمپلنت در ایران است.

دوام و ماندگاری ایمپلنت دندان

در صورت انجام موارد اشاره‌شده توسط پزشک و رعایت بهداشت عمومی دهان و دندان، می‌توان انتظار داشت که ایمپلنت دندان تا بیش از ۲۵ سال و حتی پایان عمر نیز بدون هیچ مشکلی مورداستفاده قرار بگیرد.

مزیت های ایمپلنت دندان

در واقع اغلب مشکلات ناشی از ایمپلنت که در کمتر از ۱٪ بیماران رخ می‌دهد، در روز‌ها و ماه‌های اولیه پس از ایمپلنت نمایان می‌شود. عدم جویدن و اعمال فشار بر دندان ایمپلنت شده در سه هفته اول پس از عمل، شستشوی مداوم دهان با استفاده از دهان‌شویه و مصرف دقیق آنتی‌بیوتیک‌های تجویزشده می‌تواند خطرات ناشی از ایمپلنت را به صفر برساند.

موضوعی که باید در نظر گرفته شود این است که درست مثل دندان‌های طبیعی انسان، ایمپلنت نیز نیاز به مراقبت و رعایت بهداشت دارد. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، عمر ایمپلنت‌های دندانی را کاهش خواهد داد.

شانس موفقیت بالا و خطرات کم

ایمپلنت دندان هرچند نیاز به مراقبت و معاینه دوره‌ای دارد، اما از کم‌خطرترین روش‌های درمانی دهان و دندان به‌حساب می‌آید. خطرات بسیار پایین در درازمدت و شانس موفقیت بیش از ۹۹٪، از جمله دلایلی است که ایمپلنت را می‌توان به‌عنوان بهترین گزینه درمانی در کاندیدا‌های مناسب این درمان در نظر گرفت.

چه در سطح بین‌المللی و چه در کشور ما، عمل‌های موفق ایمپلنت با عمری بیش از ۲۰ سال موجود است که نشان از شانس بالای موفقیت و خطرات ناچیز ناشی از عمل ایمپلنت دارد. عملی که در نگاه اول ممکن است گران و زمان‌بر به نظر برسد، اما در بلندمدت از هزینه‌های دائمی درمانی جلوگیری خواهد کرد.

مزیت های ایمپلنت دندان

حفظ شکل طبیعی دندان

یکی از مزایای مهم در ایمپلنت، حفظ شکل طبیعی دندان است که احساسی مشابه با یک دندان طبیعی را به انسان منتقل خواهد کرد. درواقع با قرارگرفتن ایمپلنت در استخوان فک و ساخت دندان بر روی این پایه قدرتمند و مستحکم، می‌توان انتظار داشت که شاهد هیچ‌گونه تغییر در شکل ظاهری دندان، جویدن و نحوه صحبت کردن بیمار نباشیم.

این روش در مقایسه با روکش‌های عادی دندانی که معمولاً پس از عصب‌کشی انجام می‌شوند، مستحکم‌تر و کاربردی‌تر است و البته ظاهری طبیعی‌تر را به دندان‌های بیمار خواهد داد.

ایمپلنت فوری چیست؟

در شرایط عادی ممکن است بین کشیدن دندان و ترمیم به روش ایمپلنت، چندین ماه فاصله زمانی در نظر گرفته شود. بااین‌حال دندان‌پزشک با بررسی استخوان فک و شرایط کلی بیمار به شما اطلاع خواهد داد که آیا می‌توان از ایمپلنت فوری بر روی دندان شما استفاده کرد یا باید مدت‌زمانی را برای شروع پروسه ایمپلنت صبر کرد.

ایمپلنت فوری، زمان مورد نیاز برای کاشت ایمپلنت، تعداد جراحی‌ها و مراجعه بیمار را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد و مورد رضایت اغلب بیماران است. هرچند باید در نظر داشت که نظر نهایی و کارشناسی پزشک در مورد انتخاب این روش درمانی باید به‌عنوان راهکار عمومی درمانی در نظر گرفته شود.

ایمپلنت‌های فوری نیاز به مراقبت بیشتری دارند و باید از اعمال فشار به آن‌ها در روز‌های اولیه درمانی پرهیز کرد. رعایت بهداشت دهان و دندان و عدم استعمال دخانیات نیز از جمله مواردی است که باید پس از انجام عمل ایمپلنت فوری موردتوجه قرار بگیرد.

مزیت های ایمپلنت دندان

مزایای ایمپلنت بر فیکس بریج

درصورتی‌که دندان ازدست‌رفته در بین دو دندان دیگر قرارگرفته باشد، گزینه‌های مناسب پیش رو ایمپلنت و بریج است. در روش فیکس بریج از دو دندان کناری دندان ازدست‌رفته به‌عنوان پایه‌های دندانی برای ساخت یک دندان جدید استفاده می‌شود.

مهم‌ترین ایراد این روش این است که برای ساخت دندان جدید، دو دندان کناری باید تراشیده و آماده شود که درواقع خساراتی را نیز به دندان‌های سالم شما وارد می‌کند. علاوه بر این روش بریج، فشاری مضاعف را نیز به ریشه دو دندان پایه وارد خواهد کرد که در بلندمدت به تخریب هر سه دندان منجر خواهد شد.

به‌طورکلی روش فیکس بریج، از دوام و ماندگاری کمتری در مقایسه با ایمپلنت دندان برخوردار است. ایمپلنت به دلیل قرارگرفتن مستقیم در استخوان، از تحلیل استخوان فک به دلیل بی‌دندانی جلوگیری می‌کند و به دندان‌های مجاور نیز آسیبی را وارد نمی‌کند.

مزیت های ایمپلنت دندان

برتری ایمپلنت بر دندان مصنوعی کامل

در حالتی که تمامی دندان‌های فرد ریخته باشد یا در شرایط تخریب کامل قرار داشته باشد، گزینه‌های پیش روی بیمار، استفاده از دندان مصنوعی و ایمپلنت دندان است. استفاده از دندان مصنوعی به‌هیچ‌وجه حسی مشابه به دندان‌های طبیعی را به بیمار منتقل نخواهد کرد.

تحلیل استخوان فک، تغییر شرایط جویدن و تغییر صدا، از جمله دلایلی است که استفاده از دندان‌های مصنوعی تا حدود زیادی منسوخ شده است. در حالتی که تمامی ۲۸ دندان اصلی فرد ریخته باشد، با انجام ۶ تا ۸ عمل ایمپلنت می‌توان ۱۴ دندان جدید را بر روی پایه‌های مستحکم ایمپلنت شده قرار داد. ۱۴ دندانی که برای استفاده روزمره و البته شرایط زیبایی صورت کافی هستند.

چه افرادی نمی‌توانند از ایمپلنت دندان استفاده کنند؟

به‌طورکلی سلامت جسمی فرد در انتخاب ایمپلنت به‌عنوان روش درمانی تأثیرگذار است. نوجوانانی که از رشد استخوانی کافی برخوردار نیستند، بیماران دیابتیک، مبتلایان به بیماری‌های خود ایمنی، سیگاری‌ها، مبتلایان به سرطان و دیگر افراد ممکن است با تشخیص مستقیم پزشک، به‌عنوان گزینه‌ای نامناسب برای درمان ایمپلنت در نظر گرفته شوند.

در نظر داشته باشید تنها روش بررسی شرایط ایمپلنت، مراجعه به یک متخصص لثه باتجربه است و این کارشناس تنها فردی است که می‌تواند در زمینه انتخاب بهترین روش درمانی پیش روی بیمار، نظر نهایی را اعلام کند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false