×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

ماجرای مددجویان ثروتمند و میلیاردرهای یارانه بگیر معترض

سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه یا همان ستاد حذف یارانه ها ضمن تشریح نکات جدیدی درخصوص چگونگی حذف یارانه ثروتمندان، ماجرای ثروتمندانی که در پوشش نیازمندان کمیته امداد مستمری و یارانه می‌گرفتند و هم معترضانی را که به رغم گردش مالی میلیاردی، تقاضای برقراری یارانه داشتند بیان کرد. به گزارش فارس، حسین میرزایی بانک های اطلاعاتی را که مبنای حذف یارانه بگیران غیر نیازمند قرار گرفته اند، برای اولین بار با تفصیل بیشتری نام برد و گفت: در این زمینه از اطلاعات بانک هایی نظیر سازمان تأمین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی، سفرهای خارجی و اطلاعات خودرو، اطلاعات کارگران خارجی، کل اطلاعات اصناف کشور، اطلاعات کدپستی و بیمه مرکزی (این که افراد چقدر بیمه خریدند توان مالی را نشان می‌دهد مثلاً بیمه آتش‌‌سوزی خانه که ارزش آن ملک در قرارداد مشخص است) استفاده شده است.

ریز آمار خودروی خانوارها در اختیار ستاد حذف یارانه پردرآمدها
به گفته وی، تاکنون برای تکمیل بانک اطلاعات خودرو، اطلاعات هفت هزار مدل خودرو ثبت و به روز رسانی شده است. بر این اساس، کسانی که خودرو نداشته یا ارزش خودروی آن ها زیر ۵۰ میلیون بوده، در این مرحله در لیست حذف قرار نگرفتند. وی آمار دقیقی از خودروهای تحت تملک خانوارهای ایرانی ارائه و اظهار کرد: افرادی که خودروی آن ها ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون بود ۶۳ هزار و ۷۶۰ خانوار بوده‌اند. ۴۵ هزار و ۸۱۳ خانوار خودروی آن ها بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون بوده است. ۳۷ هزار و ۴۰۹ خانوار خودروی ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیونی و ۱۵ هزار و ۷۴۵ خانوار نیز خودروی بالای ۵۰۰ میلیون تومانی داشته اند.
میرزایی از تست و به روزرسانی «آزمون وسع» وزارت رفاه برای رده بندی یارانه بگیران خبر داد و گفت: برای هر یک از بانک ها و شاخص های اطلاعاتی، ضریبی قرار داده شده که بر مبنای آن، افراد را رتبه بندی کردیم.سخنگوی ستاد حذف یارانه پردرآمدها با تاکید بر این که در مرحله اخیر، صرفاً تراکنش های خرید با دستگاه های کارت خوان و درگاه های اینترنتی مبنای بررسی قرار گرفته، اظهار کرد: کسانی که در بالاشهر زندگی می کنند، اما مثلاً پژو ۲۰۶ سوار می شوند، طبق بانک های اطلاعاتی دیگر بررسی شده اند. میرزایی در خصوص ارزیابی وسع برای افرادی که ملک ندارند و با پول خود کار می کنند، گفت: اجاره بها در مبنای حذف یارانه افراد لحاظ نمی‌شود و به طور سیستمی و میدانی وضعیت درآمدی افراد بررسی می‌شود. اگر فرد مدارک آورد که اجاره‌بها می‌دهد آن را کسر می‌کنیم. اما بقیه تراکنش‌های خرید، جزو هزینه ‌کرد خانوار به حساب می‌آید. وی تاکید کرد که هم اینک به درآمدها کاری نداریم. درآمدها ممکن است پس‌انداز شود و به هر نحوی هزینه نشود، مثلاً قسط پرداخت شود و… لذا تمرکز روی هزینه کرد خانوارهاست. وی البته شرطی را هم برای هزینه‌کرد خانوارها گذاشت و گفت: اگر اثبات شود مثلاً اقساط برای مسکن، در حد متعارف است، پرداخت آن قابل پذیرش خواهد بود. با این حال در مناطق بالاشهر، اجاره نشینی را جزو هزینه به حساب می آوریم.سخنگوی ستاد تبصره بودجه در پاسخ به سوالی دیگر، بر این نکته که در بررسی وسع خانوار، وضعیت تمام اعضای خانوار بررسی خواهد شد، تاکید کرد و گفت: موردی وجود داشت که فرد گفته بود بچه‌های خود را از حساب یارانه جدا نکرده است. خودش هفت میلیون و خانمش چهار میلیون و بچه‌ها هر کدام چهار میلیون حقوق می‌گیرند.با این حال از نظر سیستم مجموع درآمد، این خانوار بالاتر از میزان استحقاق برای دریافت یارانه است و باید پس از زمان ازدواج فرزندان، خانوار خود را جدا می‌کردند.

خانوارهای میلیونری که یارانه می‌گیرند
سخنگوی ستاد تبصره بودجه، به برخی موارد خاص دیگر اشاره کرد. یکی از این موارد خانواری است که مثلاً حدود ۱۰ میلیون تومان درآمد دارد. اما به دلیل این که دو فرزند معلول و بیمار دارد، ماهانه بیش از ۱۵ میلیون تومان هزینه دارند و در کنار آن مستاجر نیز هستند. در این شرایط این فرد باید مشمول یارانه باشد. کما این که بنا به موافقت معاون اول رئیس جمهور، مقرر شده یارانه پردرآمدهایی که شناسایی و حذف شدند، به معلولان اختصاص یابد.
معترضان میلیونر
میرزایی از دو مورد معترض جالب توجه در دور اخیر حذف یارانه ها خبر داد و گفت: در یک مورد، یکی از مدیران دولتی را که مجموع حقوق (خانوار) آن ها بالای ۱۵ میلیون تومان بود به طور خاص بررسی کردیم. وی سه خودرو و دو خانه به نامش ثبت شده بود. با این حال، توضیحاتی درباره اطلاعات مبنا به او دادیم. خودش نیز اذعان کرد که سال گذشته یک میلیارد تومان گردش مالی داشته و ماهانه ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان خرید کرده است. پس از ارائه وضعیت بانکی، به وی اعلام کردیم که در صورت اعتراض هم حذف خواهید شد. با این حال، باز اظهار کرد: من اعتراض خواهم کرد. به گفته میرزایی مورد جالب دیگر، خانم معلم بازنشسته ای بود که پیامک دریافت و برای اعتراض مراجعه کرده بود. خود وی اظهار می کرد که ماهانه ۵۰ میلیون تومان قسط می دهد و سال گذشته، چهار میلیارد تومان گردش مالی داشته است. اما باز درخواست داشت که به واسطه این که معلم و بازنشسته است، یارانه اش برقرار شود.
حذف یارانه ۶۰۰ خانوار نهادهای حمایتی
سخنگوی ستاد تبصره ۱۴ بودجه همچنین از ۴۲۷ خانوار عضو بهزیستی و ۱۶۷ خانوار عضو کمیته امداد خبر داد که مشمول حذف یارانه ها شدند. به این دلیل که مثلاً در برخی موارد، پدر و مادر مددجو تحت پوشش سازمان حمایتی بودند اما فرزند آن ها در بازار فعال بوده و توان مالی بالایی هم داشته، اما کماکان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد بوده است. همچنین در موردی دیگر، فردی عضو کمیته امداد بود اما به هر دلیلی توانمند شده و اظهارات خود را به کمیته امداد اظهار نکرده بود و دسترسی به اطلاعات هم وجود نداشت.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false