×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

موضوع استیضاح ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که از چندی پیش در فضای رسانه‌ای ایالات متحده مطرح شده بود، با لو رفتن مکالمه تلفنی بحث برانگیز و جنجالی وی با همتای اوکراینی، صورت قانونی و رسمی به خود گرفت. وی در این گفت وگوی تلفنی که اواخر جولای (اوایل مردادماه) با «ولادیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اکراین انجام داده از وی خواسته است اطلاعاتی را در اختیارش قرار دهد که می تواند به وجهه «جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ و رقیب اصلی او صدمه وارد کند.

دو شب پیش، انتشار متن کامل مکالمه ماه ژوئیه ترامپ با زلنسکی که در آن کی‌یف را برای انجام تحقیقات علیه «جو بایدن» نامزد دمکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ و پسر او تحت فشار قرار داده بود، به یک بمب خبری در رسانه‌های آمریکایی و بین‌المللی تبدیل شد.
متن انتشار یافته کاخ سفید از این مکالمه نشان می‌دهد دونالد ترامپ به کرات اوکراین را برای انجام تحقیقات علیه بایدن و فرزند او تحت فشار قرار داده است.

بعد از انتشار این مکالمه بود که شمار اعضای مجلس نمایندگان آمریکا که خواستار آغاز فرآیند استیضاح ترامپ هستنداز ۱۴۰ نفر به ۲۱۸ نفر رسیده که اکثریت این مجلس را تشکیل می‌دهند. این رقم حاکی از آن است که تعداد حامیان استیضاح ترامپ در این نهاد ۴۳۵ عضوی قانونگذاری آمریکا اکنون از نصف کل اعضا گذشته است.
در پی رسوایی مکالمه تلفنی رئیس جمهور اوکراین با رئیس جمهور آمریکا، نماینده آمریکا در امور اوکراین نیز استعفای خود را اعلام کرد.

با این تحولات، نانسی پلوسی رئیس دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا نیز که تاکنون در مقابل درخواست‌ها برای آغاز فرآیند استیضاح مقاومت کرده بود، رسما خواستار شروع تحقیقات مربوط به استیضاح ترامپ شد و گفت: دموکرات ها هیچ گزینه ای جز استیضاح ترامپ ندارند.

همچنین سه کمیته مجلس نمایندگان آمریکا جمعه «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه این کشور را برای ادای شهادت در ارتباط با تحقیقات استیضاح از «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا احضار کردند.
طبق نوشته خبرگزاری رویترز، قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا پامپئو را به دلیل اسنادی که ممکن است در ارتباط با اوکراین در اختیار داشته باشد احضار کرده‌اند.
«الیوت انگل»، رئیس کمیته روابط خارجی، «آدام شیف»، رئیس کمیته اطلاعاتی و «الیجاه کامینگز»، رئیس کمیته نظارت و اصلاحات با ارسال نامه‌ای به مایک پامپئو از او خواسته‌اند اسناد مربوط به اوکراین را تحویل دهد.
در بیانیه مشترک این سه کمیته آمده آنها در حال تحقیقات درباره این موضوع هستند که ترامپ «با تحت فشار قرار دادن اوکراین برای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا و ممانعت از ارائه کمک‌های امنیتی به اوکراین جهت مقابله با روسیه» تا چه اندازه امنیت ملی روسیه را به خطر انداخته است.

با این حال ترامپ معتقد است استیضاح به لحاظ سیاسی به نفع او است و با استیضاح وی بازارهای سهام سقوط خواهند کرد. این در حالی است که سرمایه‌گذاران با اعلام رسمی آغاز فرآیند تحقیقات استیضاح ترامپ توسط نانسی پلوسی، مضطرب شده‌اند

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false