×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

کمبود فضای آموزشی شهری در گیلان

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان اعلام کرد : برخلاف روستاها در شهرهای گیلان مشکل کمبود فضای آموزشی وجود دارد.

کمبود فضای آموزشی  شهری در گیلانمدیر کل آموزش و پرورش گیلان در گفتگوی ویژه خبری ۲۰ شبکه باران گفت : اعتبارات دولتی و کمک های خیران گیلانی ۲ عامل موثر در روند شکل گیری فضاهای آموزشی این استان از قدیم تا به امروز است.
نادر جهان آرای با بیان اینکه گیلان از لحاظ جمعیت سالمندترین استان کشور است و توازنی میان جمعیت کل و دانش آموزی وجود ندارد افزود : در سال های دور به دلیل بیشتر بودن جمعیت روستاها ، به فضای آموزشی بیشتری نیاز بود و این درحالی است که امروزه به دلیل مهاجرت از روستا به شهر ، روستاهای گیلان هیچ مشکل در خصوص فضای آموزشی ندارند بلکه این مشکل بیشتر در شهرها مشهود است.
وی در ادامه با بیان اینکه امروزه در آموزش و پرورش مبحث مهارت آموزی دانش آموزان مطرح است گفت :  به دلیل تغییرات کتاب های درسی در نظام جدید آموزشی به احداث آزمایشگاه و فضاهای کارآگاهی بیشتر از پیش نیاز داریم.
مدیر کل آموزش و پرورش گیلان افزود : به دلیل پرجمعیت بودن شهرهای رشت و تالش در آینده ای نزدیک در این ۲ شهرستان با کمبود فضای آموزشی روبه رو می شویم که باید با تلاش جمعی مسئولان امر ، آموزش و پرورش و مشارکت خیران مدرسه ساز برای حل این مشکل تمهیدات لازم اندیشیده شود.
نادر جهان آرای در ادامه از بازنشسته شدن هزار و ۵۰۰ معلم و فرهنگی در سال تحصیلی امسال خبر داد و خاطر نشان کرد : بر اساس مصوبات برای جذب نیروی آموزشی جدید از فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی و ماده ۲۸ پس از ۴ سال تحصیل بکار گرفته می شوند.
وی اضافه کرد : بر اساس ماده ۲۸ ، معلمان حق التدریسی که آموزش ضمن خدمت دیده اند مهر امسال جذب می شوند و تعدادی دیگر از این نیروها هم پارسال جذب شدند.
مدیر کل آموزش و پرورش گیلان از جذب مربیان پیش دبستان خبر داد و گفت : مربیانی که به صورت خرید خدمات قبل از سال ۹۱ شروع به تدریس کردند ، با توجه به نیاز و جنسیت جذب می شوند.
نادر جهان آرای با اشاره به جذب ۳۳۰ مربی پیش دبستان در گیلان در سال تحصیلی  گذشته افزود : بر اساس قانون ، مربیانی که سنوات خدمت بیشتری دارند چنانچه علاقمند باشند می توانند به عنوان معلم حق التدریسی به تهران منتقل شوند.

وی اضافه کرد : در مدارس غیر انتفاعی موسس و مدیر مدرسه معلمان را برای تدریس انتخاب می کنند ولی در مدارس دولتی معلمان حتما باید مسیر گزینش را طی کنند.
مدیر کل آموزش و پرورش گیلان با اشاره به اینکه بیش از ۹۵ درصد معلمان رسمی و پیمانی تاکنون ابلاغیه های خود را دریافت کرده اند  ومدارس و حتی کلاس آن ها مشخص شده است گفت : فقط تعدادی از معلم ها که با نقل و انتقال داخل استانی و یا خارج استان مواجه هستند باقی مانده اند.
نادر جهان آرای با بیان اینکه بر اساس قانون ، جذب معلمان حق التدریسی بر اساس نیاز و مقطع تحصیلی با توجه به تعداد همکاران رسمی در هر منطقه انجام می شود افزود : اگر نیروهای رسمی نیاز آموزشی شهرستان را مرتفع کنند از نیروهای حق التدریسی کمتر استفاده می شود جز شهرستان هایی که جمعیت دانش آموزی آن افزایش چشمگیری دارد و تعداد معلمان بازنشسته بسیار است.
وی از سابقه خوب توزیع کتاب های درسی در گیلان خبر داد و گفت : مشکلی در توزیع کتاب های درسی در مدارس و کتابفروشی ها نداریم.
مدیر کل آموزش و پرورش گیلان از پرداخت ۵۰ درصد پاداش بازنشستگان فرهنگی سال ۹۷ خبر داد و افزود : نیمی از بازنشتگان پارسال ، شهریور امسال پاداش خود را دریافت کردند و نیمی دیگر تا چند روز آینده دریافت می کنند.
نادر جهان آرای در ادامه بخش گفتگوی ویژه از وضعیت آبخوری ها و سرویس بهداشتی مدارس سخن گفت و خاطر نشان کرد : در فضاهای آموزشی جدید به تعداد کلاس ها سرویس بهداشتی و آبخوری وجود دارد و در مدارس قدیمی هم با نظارت مربیان بهداشت و همکاری مدیران مدرسه تا حد زیادی مشکل برطرف شده است.
وی از اجرای طرح نماد برای سومین سال در مدارس گیلان خبر داد و اضافه کرد : نظام مراقبت در قالب طرح نماد از آسیب های اجتماعی دانش آموزان در مدارس دولتی شهرستان های رشت ، شفت و لنگرود اجرا شد.
مدیر کل آموزش و پرورش گیلان در ادامه از مزایای این طرح خبر داد و گفت : در طرح نماد ، برگزاری دوره های آموزشی سبب بالا رفتن سطح آگاهی دانش آموزان ، کاهش آسیب های اجتماعی و تحکیم بنیان خانواده ها می شود.
نادر جهان آرای با بیان اینکه تاکنون این طرح در ۶۶۹ مدرسه گیلان اجرا شده است افزود : در اجرای طرح نماد دادگستری گیلان ، کمیته امداد ، استانداری نیز مشارکت     می کنند.
مدیر کل نوسازی ، توسعه ، تجهیز و مدارس گیلان نیز در ارتباط تلفنی با بخش گفتگوی ویژه خبر ۲۰ گفت : ۲۹ طرح مهر امسال افتتاح می شود که شامل ۲۵ مدرسه با ۱۱۰ کلاس درس ، ۳ طرح ورزشی و یک طرح کانون فرهنگی و تربیتی است.
علی دقیق افزود : ۱۸ مدرسه با  ۶۷ کلاس درس با مشارکت خیران ساخته ساخته شده است.
وی از مصوبات مجلس در خصوص تجهیزات گرمایشی مدارس خبر داد و گفت : سهم نوسازی مدارس از اعتبارات گرمایشی از ۲۰ درصد به ۵۰ درصد افزایش یافته است.
مدیر کل نوسازی ، توسعه ، تجهیز و مدارس گیلان در ادامه از جمع آوری بخاری های نفتی در مدارس در مهر امسال خبر داد.
علی دقیق افزود : در مناطقی که گاز رسانی شده بخاری های نفتی از ۳۲۰ کلاس ۱۴۴ مدرسه جمع آوری می شود و بجای آن سامانه گرمایشی مرکزی ، شوفاژهای برقی کم مصرف و بخاری های استاندارد گازی نصب  خواهد شد.
وی گفت : در مدارس مناطقی که گازرسانی نشده است بخاری های شوفاژی آلومینیومی کم مصرف استفاده می شود.
مدیر کل نوسازی ، توسعه ، تجهیز و مدارس گیلان از وجود آزمایشگاه در مدارس جدید در مقطع متوسطه یک و ۲ خبر داد و اضافه کرد : بر اساس بخشنامه همه مدارس متوسطه دوم کشور باید آزمایشگاه فیزیک و شیمی و اتاق های حرفه و فن داشته باشند.
علی دقیق در پایان با بیان اینکه پارسال ۳۹۰ فضای آزمایشگاهی در گیلان افتتاح شد گفت : در مدارس قدیمی هم پس از بازسازی و نوسازی ، فضای آزمایشگاهی تولید می شود.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false