×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

در حالیکه تنها حدود ۲۰ روز تا بازگشایی مدارس فرصت باقی است و خرید لوازم التحریر به دغدغه خانواده ۱۴ میلیون دانش‌آموز تبدیل شده، نه از ده‌ها میلیون دفترچه‌های دولتی وعده داده شده خبری هست نه از اعلام قیمت لوازم التحریر.

به دنبال نابسامانی‌های یکسال گذشته در بازار کاغذ و همزمان با نزدیک شدن به فصل بازگشایی مدارس، یکی از دغدغه‌های دانش‌آموزان، تامین دفاتر مشق است؛ موضوعی که حداقل در یک برهه زمانی باعث شد تا قیمت دفترهای مورد نیاز دانش‌آموزان به شدت افزایش یابد و انتقادات بسیاری را به دنبال داشته باشد.

اتحادیه صحافان: قیمت دفتر مشق ۴۰ برگی، ۴ تا ۵ هزار تومان
تا جاییکه بسیاری از فعالان این حوزه، افزایش قیمت در بازار دفاتر مشق را ناشی از عدم همکاری مسئولان وزارت صمت و وزارت ارشاد برای حل مشکل کاغذ اعلام کردند و جلیل غفاری رئیس اتحادیه صحافان و لیتوگرافان گفت: با مدیریت ضعیفی که وجود داشت، سال گذشته قیمت هر بند کاغذ دولتی که حداکثر ۱۴۰ هزار تومان قیمت داشت، در بازار آزاد به ۵۰۰ هزار تومان رسید و همکاران ما برای تولید دفاتر مشق، مجبور شدند کاغذ مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند.

او با اشاره به افزایش قیمت دفاتر دانش آموزی گفت: متاسفانه قیمت نهایی یک دفتر مشق ۴۰ برگ ساده که سال گذشته بین ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ تومان بود، امسال با مدیریت آقایان به ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان رسیده است.

اختلاف فاحش در آمار دفاتر مشق دولتی؛ از ۱۵ میلیون تا ۴۰ میلیون

اما با افزایش انتقادات نسبت به گران شدن قیمت دفاتر مشق دانش آموزی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت در خبری اعلام کرد که حدود ۱۵ میلیون دفترچه دانش‌آموزی با ارز ۴۲۰۰ تومانی تولید شده و آماده عرضه در شبکه‌های منتخب است. موضوعی که البته هیچ وقت زمان عرضه و شبکه توزیع آن و حتی قیمت عرضه برای مصرف ‌کنندگان آن نیز اعلام نشد.

این موضوع در حالی مطرح شد که رئیس اتحادیه صحافان در واکنش به اعلام خبر تهیه ۱۵ میلیون دفتر دانش‌آموزی دولتی با اشاره به اینکه این رقم تنها ۱۰ درصد از نیاز دانش آموزان را مهیا می‌کند گفت: در حال حاضر در کشور حدود ۱۴ میلیون دانش آموز وجود دارد و با در نظر گرفتن نیاز هر دانش‌آموز به حدود ۱۰ دفتر مشق برای یکسال تحصیلی، بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون دفتر مشق در کشور نیاز است.

تولید ۳۰ تا ۴۰ میلیون دفتر مشق دولتی برای اقشار هدف

با بیشتر شدن انتقادات و نزدیک‌تر شدن به آغاز فصل بازگشایی مدارس، آمار دفاتر تهیه شده با ارز دولتی ۲ تا ۲٫۵ برابر رشد کرد و حسین مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی در گفت‌وگویی با تسنیم، از برنامه ریزی این وزارتخانه برای توزیع ۳۰ تا ۴۰ میلیون دفترچه‌های دانش‌آموزی با ارز ۴۲۰۰ تومانی بین اقشار هدف از جمله دانش‌اموزان خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در شبکه‌های توزیع خاص و منتخب خبر داد. او گفت: درحال حاضر با توجه به ۱۴ میلیون دانش‌آموز فعلی کشور و سرانه مصرف ۱۰ دفترچه برای هر دانش‌آموز، نیاز کشور حدود ۱۴۰ میلیون دفترچه دانش آموزی است ولی واقعیت آن است که قرار نیست تمام این نیاز، با دفاتر دولتی تامین شود، بلکه ما به دنبال آن هستیم که دفاتر دانش‌آموزی اقشار هدف که تمامی آن‌ها مشخص شده‌اند و دانش‌آموزان خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد نیز جزو آن‌ها هستند، با ارز دولتی تامین شود.

سامانه ۱۲۴: قیمت دفتر مشق ۲۱۰۰ تومان/ توزیع دفاتر مشق ۴۰ برگ ۳۵۰۰ تومانی با شعار «دولتی»
حالا در شرایطی که تنها ۲۰ روز به بازگشایی مدارس مانده، نه از اعلام شبکه توزیع دفاتر مشق دولتی خبری است نه از قیمت توزیع آن؛ این در حالی است که از سوی دیگر سامانه ۱۲۴، در بخش لوازم التحریر خود، تنها قیمت دفتر ۴۰ برگ را اعلام کرده و جالب اینجاست که قیمت دفتر ۴۰ برگی اعلامی از سوی این سامانه، ۲۱۰۰ تا ۲۲۰۰ تومان اعلام شده است. اما نه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای خبری از عرضه دفاتر ۴۰ برگ با این قیمت خبری هست نه در لوازم‌التحریر فروشی‌های سطح شهر.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false