×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

علی‌اکبر یقینی، متهم بدون تصویر دادگاه ویژه رسیدگی به اخلال در نظام اقتصادی کشور به ریاست قاضی مسعودی‌مقام، هفته‌هاست متواری بوده و کمتر خبری از او منتشر شده است. حتی تصویری که از او در بسیاری از خبرگزاری‌ها و رسانه‌های کشور منتشر شده، مربوط به متهمان دیگر است و او همچنان مرد بدون تصویر در پرونده بانک سرمایه است که همین امر، شانس امکان ادامه اختفای او را افزایش داده.

اینکه او با ادعای ترس از جان خود متواری است و چند هفته بعد یکی از وکلای درگیر در این پرونده به شکلی برنامه‌ریزی‌شده به قتل می‌رسد، به ابعاد پیچیده و مملو از ابهام این پرونده افزوده است. شاید با ابلاغ رأی صادرشده برای متهمان و بازگشت متهم فراری به زندان، بخشی از گره‌های کور این پرونده خاص باز و اعضای مافیای قدرتمند فساد در کشور شناسایی شوند.
علی‌اکبر، فرزند قلیچ یقینی و متولد فروردین ۱۳۵۷، یکی از متهمان اخلال در نظام اقتصادی کشور در پرونده حسین هدایتی است؛ مردی که از اسفند سال گذشته متواری شده و گمانه‌زنی‌های مختلفی از محل اختفای او مطرح است. یقینی به‌طرز اعجاب‌آوری از نظرها پنهان مانده است. اینکه تصویری رسمی از او تاکنون منتشر نشده و در دنیای دیجیتالی امروز و شبکه‌های اجتماعی توانسته چهره خود را این‌چنین مخفی نگه دارد، خود جای بحث دارد.
‌اتهام یقینی
بر اساس کیفرخواست، او به معاونت در اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق معاونت در تحصیل مال از طریق نامشروع به میزان پنج‌هزارو۸۶۹‌میلیاردو ۳۹۶ میلیون ریال متهم است؛ هرچند او به بهانه بیماری و بستری‌بودن در بیمارستان، از حضور در دادگاه طفره رفت و در نهایت نیز گریخت و برای دفاع در برابر اتهامات خود در پیشگاه دستگاه عدالت حاضر نشد.
فرار برای نجات جان
در سومین جلسه محاکمه متهمان پرونده بانک سرمایه بود که قهرمانی، نماینده دادستان، از فرار یقینی پرده برداشت و گفت: آقای یقینی در جلسات قبلی حاضر نشدند و اعلام کردند در بیمارستان هستند و دادستان تهران نیز این مطلب را به‌درستی بیان کردند؛ اما وقتی دوستان به بیمارستان رفتند، متوجه شدند او از بیمارستان متواری شده است. البته او در داخل کشور است و دیشب نامه‌ای فرستاده که ترس دارد و می‌ترسد بیاید که در این زمینه قانون حکمفرما خواهد شد. سندی که آقای یقینی به‌عنوان وثیقه گذاشتند، اجاره‌ای بوده است و این سند را ۱۳۰ میلیون تومان اجاره کردند. به او مظنون شدیم و ضابطان به بیمارستان رفتند و متوجه شدند ایشان از بیمارستان متواری شده است؛ اما در داخل کشور است. دیشب نامه فرستاده‌ و گفته‌اند که از سوی آقای هدایتی تطمیع می‌شدم و نگرانی دارم و به همین دلیل نمی‌توانم در دادگاه حاضر شوم.
از ناحیه برخی متهمان تهدید شده است
در ادامه همین جلسه دادگاه، قاضی مسعودی‌مقام گفت: آقای یقینی برخلاف اظهارات مقامات متواری است و دستور ضبط وثیقه او صادر شده و متأسفانه از ناحیه برخی متهمان تهدید شده و در دادگاه حاضر نشده است. ما دستور جلب ایشان را صادر و در اختیار ضابطان قرار دادیم و ایشان حق دفاع از خود را سلب می‌کند. اگر صوتش ارائه شود، در جلسات آتی اظهارات صوتی آقای یقینی را درباره بخشی از متهمانی که تهدیدش کردند، ارائه خواهیم داد.
آیا یقینی همچنان در ایران است!
در سال‌های اخیر، در اکثر پرونده‌های فساد اقتصادی و اخلال در نظام اقتصادی، یک یا چند نفر از متهمان توانسته‌اند به خارج از کشور فرار کنند و از کشور کانادا سر درآورده‌اند؛ کشوری که ما با آن معاهده استرداد زندانی نداریم و امکان بازگرداندن آنها تقریبا ناممکن است؛ حال چه محمود خاوری باشد چه سه نفر از متهمان پرونده پتروشیمی یا مرجان شیخ‌الاسلام، همگی تا امروز از تیررس دستگاه عدالت پنهان مانده‌اند. بنابراین نگرانی از فرار و خروج از کشور یقینی، اولین گزینه‌ای بود که به ذهن افکار عمومی متبادر شد؛ اما قاضی مسعودی‌مقام در جلسه سوم دادگاه اعلام کرد او در ایران است و برخی منابع آگاه نیز حضور او را در ایران تأیید کرده‌اند. حال با آخرین تصاویری که در اختیار «شرق» قرار گرفته است، احتمال حضور او در ایران تقویت شده است؛ اما باید دید او همان‌گونه که ادعا کرده، برای نجات جان خود مخفی شده است و خود را با ابلاغ رأی دادگاه برای اجرای حکم معرفی خواهد کرد یا خیر؟
یقینی غایب بزرگ روز خاکسپاری پدرش بود
هرچند با خبر تلخ مرگ پدر یقینی در فروردین سال جاری انتظار می‌رفت به طریقی خود را به مراسم تشییع جنازه یا بزرگداشت پدر برساند؛ اما این اتفاق رخ نداد. او غایب بزرگ روز خداحافظی با پدر خود بود و حضور خبرنگار «شرق» در مراسم برای یافتن متهم در میان سوگواران بی‌نتیجه ماند.
‌قتل یکی از وکلای مربوط به پرونده حسین هدایتی
تقریبا دو ماه بعد از فرار یقینی در شامگاه چهارشنبه چهارم اردیبهشت حمید حاجیان، وکیل پایه یک دادگستری و از وکلای پیشین حسین هدایتی در منطقه کامرانیه تهران هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد. محمد شهریاری در تشریح جزئیات قتل این وکیل دادگستری تأکید کرده است «برخی از افراد و همکاران حاجیان مدعی شدند که او در یک‌سری پرونده مفاسد اقتصادی وکیل بوده اما این موضوع هنوز به اثبات نرسیده است و صحت و سقم آن مشخص نیست».
این در حالی است که ساعتی پس از پخش خبر کشته‌شدن حاجیان، در شبکه‌های اجتماعی از حسین هدایتی، یکی از متهمان پرونده بانک سرمایه، نقل‌قول آورده شده که در آخرین جلسه دادگاه خود گفته بوده که «به سراغ حمید حاجیان که یک وکیل بانفوذ است و ۵۰ میلیارد تومان پول بنده را خورده و برده است بروید. حاجیان به من گفت که اگر اسمش را در دادگاه ببرم از من شکایت می‌کند؛ شاید فرار آقای یقینی نیز دست ایشان باشد».
همین سخنان هدایتی باعث شد برای تحقیقات در رابطه با قتل این وکیل مورد بازجویی قرار بگیرد. حسین هدایتی صبح ۲۲ اردیبهشت ماه همراه مأموران اداره دهم آگاهی تهران بزرگ به دادسرای ناحیه ۲۷ تهران منتقل شد. او پس از خارج‌شدن از اتاق سرپرست دادسرای جنایی در حالی که به سختی توسط مأموران در حلقه حفاظتی بود، گفت« خدا را شکر که متهم اصلی را گرفتند».

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false