×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

صنعت داروسازی ایران به رغم اینکه سهم ۹۷ درصدی در تامین نیاز دارویی کشور را عهده دار است، اما همچنان با مشکلاتی مواجه است که امکان توسعه و پیشرفت صنعت دارو را محدود کرده است.

صنعت داروسازی کشور در این سال‌ها و به دنبال تشدید تحریم‌ها، آن طور که باید نتوانسته از ظرفیت بالای خود برای رشد و توسعه صنعت استفاده کند و به ناچار برخی شرکت‌های دارویی مجبور هستند دست و پا بسته به تولیدات خود ادامه دهند. این در حالی است که بارها گفته شده، صنعت داروسازی کشور این توان را دارد که بتواند ظرفیت صادرات دارویی را دو چندان افزایش دهد. اما، موانع و مشکلات متعددی بر سر راه این صنعت قرار دارد که باعث شده ظرفیت‌های تولید دارو، بدون استفاده بماند.

از سوی دیگر، اظهارات اخیر وزیر بهداشت، در حمایت از تولید داخل و وجود مافیای دارویی، نشان از این واقعیت دارد که در مسیر توسعه و پیشرفت صنعت داروسازی کشور، سنگ اندازی می‌شود. حالا باید از دست اندر کاران صنعت دارویی کشور، سوال کرد که سایه مافیای دارویی بر سر صنعت، تا چه اندازه خطرناک است.

سعید نمکی وزیر بهداشت، با اشاره به شرایط سخت و دشوار کشور، به خبرنگار مهر، گفت: این دغدغه نباید متوجه مردم و بیماران شود که در تأمین داروهای مورد نیازشان دچار مشکل شوند.

وی، یکی از اولویت‌های وزارت بهداشت در حوزه دارو را، حمایت از تولید داخل عنوان کرد و افزود: آنچه مسلم است، اینکه اگر صنعت دارویی کشور دچار مشکل شود، نخواهیم توانست از محل واردات، نیاز داخلی را تأمین کنیم.

نمکی، ممنوعیت واردات داروهای مشابه تولید داخل را مورد تاکید قرار داد و گفت: سیاست وزارت بهداشت، حمایت از داروی با کیفیت تولید داخل است.

در همین حال، وزیر بهداشت در حاشیه مراسم رونمایی از چند قلم دارو در استان البرز، در ارتباط با رانت‌هایی که در صنعت داروسازی کشور وجود دارد، تاکید کرد: با تمام قدرت برای جمع‌کردن بساط رانت وارد میدان شده‌ام و معتقد به شفاف‌سازی هستم. دولت نباید راه را برای بخش خصوصی ببندد و راه برای برخی باز باشد.

نمکی با تاکید بر اینکه اجازه نمی‌دهم مشابه دارویی که در داخل تولید می‌شود، با رانت وارد کشور شود، گفت: اجازه تولید داروی بی‌کیفیت را نخواهیم داد و نباید داروی بی‌کیفیت وارد بازار کشور شود.

در همین حال، عباس کبریایی زاده نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، در گفتگو با خبرنگار مهر، تاکید کرد: اگر می‌خواهیم رونق تولید اتفاق بیافتد، باید بوروکراسی «مرگ آور» که باعث آسیب صنعت شده و فساد اداری که در گوشه و کنار نهادها و دستگاه‌های دولتی وجود دارد و محصول همین بوروکراسی و دیوان سالاری اداری است، برچیده شود.

وی افزود: انتظار صنعت از مسئولان، این است که کاری بکنند تا قیمت تمام شده کالا در ایران مقرون به صرفه و قابل رقابت با کالاهای خارجی باشد و فشارهای وارده بر صنعت را کم کنند.

پیمان ترحمی مدیر یکی از شرکت‌های داروسازی کشور، در گفتگو با خبرنگار مهر، تأمین نقدینگی را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران صنایع دارویی برشمرد و گفت: صنعت داروسازی نیاز به نقدینگی دارد. این یک واقعیت است که اغلب صاحب نظران و فعالان این حوزه بر آن تاکید دارند. دیون شرکت‌ها باید هرچه سریع‌تر از سوی بیمه‌ها پرداخت شود تا چرخه گردش پول در صنعت بیش از این دچار اختلال نشود. قطعاً اگر می‌خواهیم دچار کمبود دارویی نشویم، این موضوع باید در اولویت برنامه‌های وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو قرار گیرد.

هاله حامدی فر یکی از فعالان صنعت داروسازی کشور، در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: قیمت دارو باید در تک تک اقلام به سوددهی قابل قبول برای سرمایه گذاری روی بهتر شدن کیفیت تولید، صادرات و…، برسد تا شاهد رشد صنعت داروسازی کشور باشیم.

وی تاکید کرد: سود بخور و نمیر برای صنعت داروسازی فایده‌ای ندارد و نمی‌تواند این صنعت را به جایگاه واقعی خودش برساند.

حامدی فر اظهار داشت: اگر کسی واقعاً تصمیم گرفت قیمت دارو را منطقی کند، باید یک بار برای همیشه صنعت داروسازی را به موقعیت واقعی خودش برساند.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان بیوتکنولوژی پزشکی، با انتقاد از تخصیص ارز دولتی برای دارو، گفت: ارز دارو باید تک نرخی شود تا علاوه بر اینکه جلوی سوءاستفاده را بگیرد، باعث شود بدبینی نسبت به صاحبان صنعت و بازرگانان فعال در این عرصه، از بین برود.

حامدی فر، با عنوان این مطلب که مجرای جبران و کنترل هزینه دارویی مردم و بیماران خیلی راحت تر از کالاهای دیگر است، افزود: با توجه به اینکه همه مردم تحت پوشش بیمه‌ها هستند، می‌توان از کانال بیمه‌ها، قیمت منطقی دارو را جبران کرد.

وی در عین حال خواستار مدیریت صحیح و قوی بیمه‌ها شد و گفت: لازم بود در اجرای طرح تحول سلامت با عزم ملی، مشکلات پیش روی طرح را حل و فصل می‌کردیم.

حامدی فر ادامه داد: باید با مدیریت صحیح و درست، پولی که دولت به شکل سوبسید ارزی در حوزه دارو وارد می‌کند، از کانال بیمه هزینه شود و این کار به آسانی قابل انجام است. زیرا، الگوی آن وجود دارد که نمونه آن را می‌توان در ترکیه شاهد بود.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false