×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

ولی جهانی افزود:به نظر می رسد این پل قدیمی ترین پل رودخانه های گیلان است که بخشی از سازه های پل تاریخی دوران تیموری در احداث پل زمان پهلوی اول مورد استفاده گرفته است.
۴۰پل تاریخی گیلان مربوط به دوره صفویه تا پهلوی اول هستند که ۱۲ پل از پل های یادشده، در رودخانه های شرق گیلان واقع شده و مابقی در دیگر نقاط استان پراکنده اند.
وی اظهار داشت: بقایای پایه وسط یک پل در داخل کیارود و در زیر پل غربی شهر رودسر قابل مشاهده است که با آجر و ملاط آهک ساخته شده و پل درگذشته بنا به گزارش منابع تاریخی دارای دوچشمه و ارتفاع زیاد با تاق های تیز بوده است.
جهانی اضافه کرد: براساس مشاهدات فعلی و گزارش های تاریخی موجود این پل بسیار شبیه به پل لنگرود(مربوط به دوره کیانیان) است و ارتفاع زیاد تاق های پل به دلیل عبور کرجی ها و کشتی ها بوده تا بتوانند با بادبان و دکل از زیر پل عبور کنند.
برخی مورخان مانند عبد الحسین سعیدیان در کتاب سرزمین و مردم ایران درباره لنگرود می نویسد: لنگرود از شهرهای استان گیلان و یکی از شهرهای زیبای ایران با پلی آجری با شیب دوچشمه ای و خانه های سفالی است؛ رودخانه لنگرود ۲۷ متر پهنا دارد، پلی آجری و شگفت انگیز با دو طاق برآمده برروی آن دیده می شود که به نام حاجی آقا پرد (پل) معروف است.
جهانی ادامه داد: امروزه گوشواره شرقی پل درحاشیه رودخانه و زیر پل فعلی به صورت دیوار آجر چین به طول بیش از ۳۰ متر و ارتفاع بیش از پنج متر قابل مشاهده است؛ طول پل قدیمی درگذشته احتمالا نزدیک به ۲۰ متر بوده است.
وی افزود: براساس مشاهده بقایای پل کف پی پایه وسطی پل درجهت جریان آب دارای موج شکن و در جهت دیگر صاف بود ولی درارتفاع بالاتر و پایه اصلی در دو جهت دارای موج شکن بود.
معاون میراث فرهنگی گیلان در رابطه با تاریخ این پل توضیح داد: احتمالا این پل توسط سید رضی کیا و در حین شهرسازی ساخته شده چون اندکی بعد در همان دوران اخباری از سرپل و … دیده می شود.
نخستین خبر از هوسم (رودسر کنونی) به سال ۱۴۴ ه.ق به زمان ورود اسپهبد خورشید حاکم مازندران در زمان خلیفه منصور عباسی برمی گردد؛ ناصر کبیر (ناصرالحق) به سال ۲۸۷ ه ق درهوسم ساکن شد.
تاریخ نویسانی مثل ابن اسفندیار ، مقدسی، توسی، استخری، عبدالله الکاشانی و ابوزید بلخی از هوسم نام برده و در نقشه های ترسیمی از مناطق شهری هوسم را نیز جانمایی کرده اند.
رودسر در شرق گیلان واقع شده و از شمال به دریای خزر، از جنوب به رشته کوه‌های البرز، از شرق به رامسر و از غرب به املش و لنگرود منتهی می‌شود.
نزدیک به سه هزار اثر تاریخی در گیلان شناسایی شده که یک هزار و ۷۰ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false