×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

اختصاصی رشتوند – شهر زیست پذیر از یک طرف به نشانه های تاریخی (ریشه ما) احترام می گذارد و از طرف دیگر به آینده اهمیت می دهد. یک شهر زیست پذیر شهری است که از نشانه های قدیمی و تاریخی محافظت می کند.

از مهمترین ارکان زیست پذیری شهری  مسأله منابع درآمدی و درآمدهای پایدار است. به روشنی می‌توان گفت در حال حاضر، دستیابی به منابع پایدار درآمدی و معضل الصاق شیوه‌های تأمین مالی به حوزه شهرسازی به یکی از چند چالش اصلی شهرداری‌های کلانشهرها مبدل شده است.

امروزه شهرها با چالشهای بسیاری در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی روبرو هستند و با افزایش شهرنشینی و گرایش مردم به سمت شهرهای بزرگ پیامدهای زیان باری برای شهرها به وجود آورده است.

به گزارش رشتوند فارغ از هرگونه جهت‌گیری سیاسی در اداره شهرها، به نظر می‌رسد مأموریت اصلی مدیریت شهری در این دوره و در دوره‌های آینده، اصلاح شیوه‌های تأمین مالی و تغییر مأخذ درآمد شهرداری‌هاست

به‌طور خلاصه می‌توان گفت در حال حاضر بخش قابل توجهی از درآمد شهرداری‌ها را عوارض غیرمستمری مانند عوارض بر مازاد تراکم، تغییر کاربری اراضی و امثالهم تشکیل می‌دهد. به لحاظ اقتصادی، این شیوه تأمین مالی، اقتصاد شهرها را با مشکلات جدی مواجه می‌کند، به گونه‌ای که مدیریت شهری در نوسانات اقتصادی، در تأمین مالی فعالیت‌های خود دچار اختلال می‌شود. از دیگر سو، به لحاظ شهرسازی، این امر به صورت تلویحی، مشوق ضابطه فروشی است. طرح و برنامه‌های توسعه شهری و طرح‌های جامع و تفصیلی که باید تضمین کننده کیفیت فضای زیستی شهر باشند و عدالت فضایی را در شهر محقق کنند، در عمل به گلوگاهی برای تخلف فروشی تبدیل می‌شوند و در واقع کارکرد وارونه پیدا می‌کنند.

به دنبال این گونه پیامدها و مشکلات اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی که در شهر به وجود می‌آید کیفیت زندگی و زیست پذیری در شهرها نیز به شدت کاهش می‌یابد. کيفيت محيط زندگي يکي از عوامل مؤثر بر دلبستگي انسان به محيط بوده است.

هم‌چنین محيط‌هاي بی کيفيت، سرزندگي و زيست پذيري آنها دست خوش تغيراتي خواهد شد. بنابراین  شهرزیست پذیر به عنوان یک اتصال میان گذشته و آینده امری حیاتی لحاظ گردیده است کم کم این مهم در مسیر سراشیبی رو به زوال در شهر رشت  قرار گرفته است

 در شهر زیست پذیر هم عناصر کالبدی و هم عناصر اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی باید برای پیشرفت و سلامت جامعه و تک تک افراد به سمت وسوی بهتر شدن پیش رود .

زیست‌پذیری به یک سیستم شهری که در آن به سلامت اجتماعی، کالبدی و روانی همه ساکنان خود توجه شده است اطلاق می‌شود و شهر زیست پذیر شهری است که در آن می‌توان یک زندگی سالم داشت و جایی است که می‌توان حرکت آسان پیاده، دوچرخه، حمل و نقل عمومی و یا حتی با اتومبیل (در زمانی که انتخاب دیگری وجود ندارد) داشت. پس در کل شهری برای همه مردم است.

وقتی تاریخ شهر رشت و تحولات کالبدی آن را مطالعه می‌کنیم و یا حتی وقتی به متون تاریخی از جمله تاریخچه بلدیه شهر رشت اثری از محمود نیکویه مراجعه می‌کنیم، رد و نشان توسعه و آبادانی در شهر معروف به اولینها به چشم  میخورد.که تا دوره معاصر ادامه داشته است. میراث طبیعی رشت، که به بهترین شکل درشهر ها متجلی است.این مهم بر اثر همراهی و همکاری اجتناب ناپذیر برخی از مدیریت شهری با بازار سوداگرانه ساخت و ساز، در چند دهه گذشته صدمه بسیار دیده است.

بنابراین با وجود مشکلات زیاد معیشتی و اقتصادی حاکم بر کشور وبخصوص شهرداری  هایی از جمله شهر رشت راهکاری  رهایی از این وضعیت رو به  زوال شهری علاوه بر کاهش هزینه های فردی بر شهر از جمله تولید زیاد  زباله، استفاده از خودرو شخصی تک سرنشین و… که با فرهنگ سازی قابل حل خواهد بود می توان راه دیگر را رسیدن به درآمدهای پایدار شهرداری‌ها دانست.  صرفاً رسیدن به شهر پایدار برای زیستن از طریق کاهش معنادار وابستگی به درآمدهای ناپایدار مقدور خواهد بود.

هاتف فرحناک

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false