×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

لحظاتی در زندگی پیش می‌آید که بابت کاری یا چیزی احساس کنیم داریم از خجالت آب می‌شویم؛ اینجاست که توانایی ما در چگونه واکنش نشان دادن بروز می‌کند. در این مطلب چند توصیه‌ی کاربردی از کارشناسان آداب معاشرت برای شما داریم که بدانید وقتی در چنین شرایطی قرار گرفتید چه باید بکنید.

اسم کسی را فراموش کرده‌اید!

اگر در شرایط خجالت آوری قرار گرفتید چه کنید

وقتی کسی را ملاقات می‌کنید که به اسم صدای‌تان می‌زند ولی شما اسم او را به خاطر نمی‌آورید ممکن است احساس کنید یک احمق هستید! بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که سعی نکنید چیزی خطابش کنید، مثلا نگویید: هِیییی دوست من! یا آقای عزیز! این اتفاق چه در فضای کسب و کارتان پیش بیاید و چه در مسابقه‌ی فوتبال فرزند‌تان، بهتر است فقط به سلام کردن اکتفا کنید و رُک و راست بگویید: امروز از آن روزهایی است که ذهنم بهم ریخته، ممکن است لطفا مجددا اسم‌تان را بگویید.

یا اینکه اینطور شروع کنید: من یادم هست که هفته‌ی پیش در یک مهمانی شما را ملاقات کرده‌ام. این جمله باعث می‌‌شود طرف مقابل‌ بداند که شما او را به خاطر دارید و فقط اسمش را فراموش کرده‌اید. فرض کنید کسی را صبح ملاقات کرده‌اید و بعد ازظهر اسمش یادتان نیست. اگر در یک موقعیت حرفه‌ای هستید، قبل از پایان دادن ملاقات و ترک طرف مقابل، کارت‌های ویزیت‌تان را به یکدیگر بدهید. یا اگر در شرایط خصوصی‌تر و غیر حرفه‌ای قرار دارید، پیشنهاد کنید که شماره تلفن همدیگر را داشته باشید. اگر هیچکدام از این راه حل‌ها جواب نداد، صادقانه اعتراف کنید که حافظه‌تان یاری نمی‌کند تا بدون احساس شرمندگی موقعیت را پیش ببرید.


یک سورپرایز را لو داده‌اید!

اگر در شرایط خجالت آوری قرار گرفتید چه کنید

لو دادن یک جشن تولد غافلگیر کننده، افشای یک هدیه‌ی بزرگ که قرار بوده کسی را سورپرایز کند و هر چیزی شبیه این مانند ظرف آبی است که ریخته شده و نمی‌شود جمعش کرد! حتما احساس خیلی بدی نسبت به خودتان دارید. اگر فکر می‌کنید هنوز هم راهی برای فوری جمع و جور کردن اشتباهی که کرده‌اید هست پس معطل نکنید. اما متوسل به دروغ هم نشوید، استفاده از کلک و دروغ برای جبران دهن لقی‌تان یعنی اینکه باید فریبکاری را همچنان ادامه دهید. در عوض سعی کنید یک سوال کوچک مبهم طرح کنید: «وای به تو نگفته بودن که مهمونی دارن، شاید کنسل شده یا من اشتباه فهمیدم!»

اگر هم کار از کار گذشته و راهی برای سرپوش گذاشتن بر خرابکاری‌تان وجود ندارد، پس مسئولیت را گردن بگیرید و عذرخواهی کنید. گاهی شاید لازم باشد با میزبان تماس بگیرید و ماجرا را به او بگویید تا بداند که سورپرایزش لو رفته است. اما اگر کسی که سورپرایزش را پیش او افشا کرده‌اید از شما خواست به هیچکس چیزی نگویید تا وانمود کند که سورپرایز شده، بسیار خب، درخواستش را بپذیرید.


ایمیلی را اشتباهی برای شخص دیگری فرستاده‌اید!

اگر در شرایط خجالت آوری قرار گرفتید چه کنید

ایمیلی حاوی پیام ِ «برای شام در رستوران می‌بینمت» اگر اشتباها ارسال شود چیزی نیست که مسئله‌ای برای‌تان ایجاد کند، اما اگر پیام «رئیس من یک شیطان است» را به جای اینکه برای دوست صمیمی‌تان بفرستید برای رئیس‌تان ارسال کنید چطور؟ البته اینگونه صحبت‌ها و رجز خوانی‌ها را نباید با ایمیل رد و بدل کرد، مخصوصا در محل کار؛ چون نه تنها ممکن است اشتباهی ارسال شود بلکه می‌تواند فوروارد هم بشود. حالا کاری است که شده! باید مسئولیتش را به عهده بگیرید. به محض اینکه متوجه اشتباه‌تان شدید با شرایط روبرو شوید.

با رئیس‌تان تماس بگیرید و برایش توضیح دهید که خسته و کلافه از یک ملاقات برگشته بودید و فشار کار شما را پریشان کرده بود و دق دلی‌تان را سر او خالی کردید. عذر خواهی کنید و بگویید که باید در مورد مسائل‌تان مستقیما با خود او صحبت کنید. به طور کلی بهتر است عادت کنید هر ایمیلی را پیش از فرستادن دوباره بخوانید. هر وقت هم که خون‌تان به جوش می‌آید و نیاز دارید غُر بزنید و کمی سبک شوید، گوشی را بردارید و به دوست صمیمی‌تان زنگ بزنید.


در آسانسور یا جلوی چند نفر آدم باد از شکم‌تان خارج شده!

اگر در شرایط خجالت آوری قرار گرفتید چه کنید

با وجود اینکه تمام تلاش‌تان را کردید که نگهش دارید اما از دست‌تان در رفت! حالا اینکه آن را به گردن بگیرید یا نه بسته به موقعیت‌تان دارد. اگر کاملا معلوم است که کار شما بوده، یک «معذرت می‌خوام» ساده تمام کاری است که باید انجام دهید! واقعا لازم نیست مفصل توضیح دهید برای ناهار چه خورده‌اید که نفخ کرده‌اید و هیچکس هم علاقه‌ای به شنیدن آن ندارد. اما اگر بدشانسی شما در میان گروهی از افرادی بود که ممکن است کسی دقیقا متوجه نشده باشد کار شما بوده، هیچ عکس العملی نشان دهید و خودتان را به بی‌خیالی بزنید!


می‌خواهید با طرف مقابل روبوسی کنید اما او دستش را پیش می‌کشد که دست بدهد!

اگر در شرایط خجالت آوری قرار گرفتید چه کنید

موقعیت کلافه کننده‌ای است که کِنف شده‌اید! اگر چنین اتفاقی افتاد بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که درست و حسابی دست بدهید، به چشم‌هایش نگاه کنید و لبخند بزنید و اصلا هم احساس ناراحتی نکنید. به طور کل در هر سطحی از تشریفات خوب است که پیرو استاندارد طلایی معاشرت باشید: «دست دادن». در اولین دیدارها، در محیط کاری و حتی وقتی که به یک مهمانی دوستانه دعوت می‌شوید، اول دست بدهید. آن روی قضیه هم این است که اگر اهل بوسیدن و درآغوش کشیدن نیستید اما می‌دانید کسی که با او دیدار می‌کنید اهل این نوع معاشرت است، شما اول دست‌تان را پیش بکشید و یک لبخند گرم و صمیمی بزنید. این یک راه مناسب برای حفظ اندکی فاصله است.


تبریک بارداری گفتید در صورتی که او باردار نیست!

اگر در شرایط خجالت آوری قرار گرفتید چه کنید

این یکی از بدترین توهین‌های غیر عمدی است که می‌توانید به یک خانم بکنید! کارشناسان می‌گویند فقط باید صادقانه عذر خواهی کنید و از آن مهم‌تر دیگر ادامه ندهید. ادامه‌ دادن عذر خواهی و حرف‌های نامربوط زدن فقط شرایط را بدتر می‌کند. یادتان باشد هرگز و هرگز تا زمانی که یک خانم خودش موضوع بارداری‌اش را مطرح نکرده شما کلمه‌ای دراین مورد حرف نزنید؛ حتی اگر مطمئن هستید و شکم او هم ۵ ماهه به نظر می‌رسد! شاید این خانم به دلایلی اصلا نخواهد در مورد بارداری‌اش حرفی بزند، پس تحت هر شرایطی خوددار باشید.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false