×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

سیروس شفقی عصر شنبه در جلسه ویژه بررسی مشکل پسماند منطقه سروان رشت در فرمانداری این شهرستان اظهار داشت: دفن زباله در منطقه سروان رشت بیش از سه دهه در حال انجام است که برای رفع مشکلات مردم آن منطقه بایستی کار اساسی انجام گیرد.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای وظایف سازمانی از جمله سم پاشی و ساماندهی محل دفن زباله در سروان رشت افزود : از همکاری دستگاه هایی که برای کمک به شهردار رشت و قدردانی می شود.
وی در باره احداث زباله سوز در رشت بیان داشت: از سال ۹۲ قراردادی در زمینه احداث نیروگاه ۶۰۰ تنی زباله سوز در رشت در جریان بود اما بنا به دلایلی تا امروز منتج به نتیجه نشده است.
فرماندار شهرستان رشت اظهار کرد: برای رفع مشکلات پسماند در گیلان و رشت نیازمند همت جمعی، باور قلبی و انگیزه کافی هستیم در غیراینصورت تنها با حرف زدن و مصاحبه در رسانه ها نمی توان این مشکل اساسی را مرتفع کرد.
وی با تاکید بر این که شفاف سازی امور بایستی در سرلوحه کارمان باشد، تصریح کرد: رسانه ها کنکاش و پی گیری می کنند، مردم هم بایستی رصد کنند تا کارها و رفع مشکلات به نحو احسن انجام شود.
فرماندار رشت با انتقاد از عدم حضور شهردار یا نماینده ای از شهرداری در جلسه بررسی مشکل پسماند منطقه سروان رشت انتقاد گفت: شهرداری کاری مهمتر از مدیریت پسماند داشته، که در این جلسه حضور ندارد.
* مشکل دفع نامناسب پسماند در سراوان رشت؛ چیزی جز کم کاری شهرداری نبود
مدیرکل محیط زیست استان گیلان نیز در ادامه این جلسه با اشاره به اتفاقات اخیر در منطقه سراوان رشت بیان داشت: دلیل این اتفاقات چیزی جز کم کاری شهرداری این کلانشهر نبوده است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، قربانعلی محمدپور با تاکید بر این مطلب که هیچ کاری مهمتر و واجب تر از پسماند نداریم، خاطر نشان کرد: الزام قانونی در بحث مدیریت شهری و پسماند وجود دارد که بایستی به آن توجه شود.
وی هم افزایی دستگاه ها برای رفع مشکلات در منطقه سروان رشت را مهم دانست و اظهار کرد: گزارش های لازم در زمینه احداث زباله سوز و جانمایی آن به محیط زیست ارایه شود تا با صدور مجوز، شاهد اجرای این پروژه باشیم.
وی با اشاره به ارایه لایحه کمک به پسماند عادی از سوی رییس جمهوری در چهارم ماه گذشته به مجلس تصریح کرد: به یقین این لایحه در تامین نرخ تضمینی برق تولیدی به ما کمک می کند.

* عزم شورای اسلامی رشت برای رفع مشکل سراوان جدی است
رییس شورای اسلامی رشت با اشاره به اراده و پی گیری رفع مشکلات مردم منطقه سراوان قبل از اعتراض و اتفاقات در منطقه سراوان رشت، اظهار کرد: عزم شورای اسلامی دوره پنجم این کلانشهر برای رفع مشکل مردم این منطقه جدی است.
سید امیرحسین علوی بیان داشت: مشکل مردم منطقه سروان رشت ، مشکل هر شهر، استان و کشور است و هر دستگاه و نهادی بایستی در این رابطه همکاری داشته باشد.
وی با تاکید بر این مطلب که بایستی از مناقشات لفظی پرهیز کنیم، اظهار کرد: اگر حرفی زده می شود از روی دلسوزی و تلاش برای رفع مشکلات مردم منطقه سروان است.
در بخش دیگری از این جلسه ، امامی مجری طرح احداث زباله سوز در رشت با تشریح اقداماتی برای اجرای این پروژه بیان داشت: تحریم های سخت در سال های ۹۱ و ۹۲ را می توان یکی از دلایل راکد ماندن پروژه زباله سوز رشت دانست که نه تنها در رشت بلکه در سایر شهرها پروژه ها انجام نشد.
وی خاطر نشان کرد: نیروگاه زباله سوز رشت با ظرفیت ۶۰۰ تنی دارای چهار خط ۱۵۰ تنی طراحی شده که مدت بهره برداری آن از زمان اجرا، ۲۴ ماه پیش بینی شده است که در صورت تامین اعتبار ، این مدت کاهش می یابد.
جنگل های سراوان رشت با زیبایی های شگفت انگیزش، افزون بر سه دهه است که محلی برای تخلیه زباله های این کلانشهر و برخی از شهرهای اطراف شده، به طوری که شیرابه های ناشی از زباله ها و بوی تعفن آن، موجب رنجش اهالی این منطقه شده است.
دفع زباله در سراوان رشت، هر چند وقت، موجب اعتراضات مردم منطقه می شود به طوری که طی چند ماه اخیر تعدادی از اهالی در اعتراض به وضعیت نابسامان دفن زباله، مقابل درب ورودی محل انباشت ایستاده و راه عبور ماشین های حمل زباله را بستند اما با حضور مسئولان و بیان قول هایی، بار دیگر عقب نشستند.
پیش از این نیز سال گذشته مردم در اعتراض به تخلیه و دفن غیربهداشتی زباله در سراوان رشت، راه را برای عبور کامیون های حمل زباله بسته بودند که با انجام برخی اقدامات، دست از اعتراض برداشتند.
در زمان حاضر، حجم زیادی از زباله در منطقه سراوان در ۱۷ کیلومتری رشت مدفون شده؛ روزانه نیز ۶۵۰ تا ۷۵۰ تن زباله از کلانشهر رشت و ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن زباله از برخی شهرهای اطراف گیلان برای دفن به این محل انتقال داده و هر روز بر حجم زباله افزوده می شود.
شیرابه های ناشی از زباله در محل دفن، به شدت نگران کننده است ، شیرابه این زباله ها به رودخانه سیاهرود (رودخانه ای زیبا در دل جنگل سروان) و در ادامه به رودخانه های گوهر رود و زرجوب سرازیر می شود.
در این جسله نمایندگان برخی دستگاه های ذیربط در رابطه با موضوع دفن زباله در منطقه سروان رشت، دهیاران و بخشداران حوزه مربوطه حضور داشتند./ایلنا

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false