×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

در نهمین جلسه کمیسیون فرهنگی شورا؛

– برنامه راهبردی عملیاتی شهر و شهرداری در افق۱۴۰۱ تصویب شد

– لایحه کمک به تیم های سپیدرود و داماش بررسی گردید

 

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی کلانشهر رشت،  نهمین جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر شب گذشته، ۹آبان ماه در تالار شورا برگزار شد. در این نشست، طرح الزام تهیه برنامه راهبردی عملیاتی شهر و شهرداری رشت ۱۴۰۱ تصویب شد. در این طرح که الزام وزارت کشور است، شهرداری ها می باید برنامه ۵ساله را تدوین و بر اساس افق ۵ساله  بودجه های هر پروژه را تدوین نمایند.  

در آغازین ساعات شب هشتم آبان ماه، نهمین جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت، به ریاست محمد حسن عاقل منش و با حضور سید امیرحسین علوی رئیس شورا، فاطمه شیرزاد، محمد حسن علیپور و فرهام زاهد برگزار شد.

میرشهاب مومنی مالک سپیدرود و محمدرضا شاه محمدی رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان رشت  نیز از جمله میهمانان حاضر در این جلسه بودند.

رئیس کمیسیون فرهنگی با اشاره به سالروز شهادت نوجوان شهید، حسین فهمیده، گفت: بفرموده حضرت امام (ره) شهدا بالاترین مقام و الگوی جامعه هستند و حسین فهمیده را قهرمان واقعی نامیدند.

محمد حسن عاقل منش، همچنین ۱۳ آبان، سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکایی را توسط دانشجویان و دانش آموزان میهن عزیزمان گرامی داشتند و از مردم خواستند در روز ۱۳ آبان مردم هرچه باشکوه تر در راهپیمایی و تجدید پیمانی دوباره با آرمان های انقلاب اسلامی دعوت حاضر شوند.

وی به مسایل بین المللی اشاره نمود و اقدامات و بی احترامی های رییس جمهور امریکا به مردم ایران بخصوص سپاه پاسداران را محکوم کرد و افزود: بخش عمده ای از سردمداران امریکا با ترامپ همراهی کردند و اطمینان دارم ملت غیور ایران اسلامی در راهپیمایی سیزده آبان پاسخ مناسبی به دولتمرد امریکایی می دهند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا با اشاره به  برپایی موکب کربلای شهردار رشت و اعزام جمعی از پرسنل و پاکبانان شهرداری رشت جهت خدمات دهی به زائرین امام حسین(ع) ابراز کرد: با وجود مشکلات مالی پیش روی شهرداری این نیرو ها بصورت داوطلبانه و خودجوش حضور خواهند داشت و هیچ گونه وجه و حق ماموریتی دریافت نخواهند کرد.

عاقل منش افزود: کل هزینه های اعزام ۱۶۰ نفر و خدمات ارائه شده ۲۰۰ میلیون تومان است. و این موازی کاری با موکب های دیگر نیست. همچنین هنرمندانی برای برگزاری تعزیه خوانی با موکب شهرداری همراه خواهند بود و در ایام مختلف نسبت به برپایی تعزیه و نمایش های آیینی اقدام می کنند. امیدو است حرکت این عزیزان بتواند ارادت قلبی مجموعه شورا، شهرداری و هنرمندان این شهر را به ساحت مقدس امام حسین (ع) نشان دهد.

 وی با اشاره به اینکه برای خدمت دهی به زوار مجوز رسمی از ستاد عتبات عالیات اخذ شده است، متذکر شد: کل افراد اعزامی ۱۶۰ نفر هستند که ۱۰۰ نفر نیروی خدماتی، ۱۰ نفر ارکان ستاد، ۱۵ نفر نیروهای فنی (آهنگر ، بنا ، برق کار و …) و ۳۵ نفر هنرمند و مستندساز هستند.
محمدحسن عاقل منش خاطر نشان کرد: با توجه به صرفه جویی و ابتکار عمل اعضای ستاد، کل هزینه کرد به ۲۰۰ میلیون تومان تقلیل پیدا کرد؛ ۷۰ میلیون غیر نقد و ۱۳۰ میلیون تومان نقدی است. و اگر قراربود ۱۶۰ نفر به صورت کاروان اعزام شوند و هیچگونه خدماتی ارائه نکنند به ازای هر نفر سفر بعلاوه پذیرایی یک میلیون و پانصد هزار تومان برای ۱۶۰ نفر اعزامی بالغ بر دویست و چهل میلیون تومان هزینه داشت که امروز کل هزینه ها با ارائه خدمات ۲۰۰ میلیون تومان خواهد بود.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت همچنین گفت: بیشتر هزینه های انجام شده به غیر از ایاب و ذهاب و پذیرایی،  قابل استفاده در سالهای آینده است و از اقلامی مثل چادر، زیرانداز، پتو، دستگاه دوار نانوایی و… می توان در ستاد بحران شهرداری نیز استفاده کرد.


در ادامه، بررسی طرح الزام آور  برنامه راهبردی شهر و شهرداری رشت در افق ۱۴۰۱ بررسی شد.
 رئیس کمیسیون فرهنگی شورا در توضیح این طرح گفت: در شورای سوم مطالعاتی توسط دانشگاه صنعتی شریف در این خصوص با ارزش ریالی ۴۰۰ میلیون تومان صورت گرفت اما نهایتا به نتیجه نرسید.

محمدحسن عاقل منش افزود: در ابتدای شورای پنجم این طرح را پیشنهاد می دهیم تا با حضور مشاور بررسی و پس از تصویب در کمیسیون فرهنگی به صحن شورا برود و در صورت موافقت شورا به وزارت کشور ارسال و پس از طی روند قانونی، این اولین برنامه ۵ ساله شورا خواهد بود که به تصویب می رسد.

وی روند اجرای مناقصه این طرح را نیز توضیح داد و تاکید کرد:  جزییات طرح مجدد در کمیسیون فرهنگی شورا بررسی می شود.

رضا ویسی،  رئیس اداره مطالعات و پژوهش شهرداری رشت در ادامه توضیحاتی در این  زمینه بیان نمود و اعلام کرد: این طرح ۱۸ مجلد است و شامل ۵ چشم انداز، ۱۸ راهبرد، ۴۶ سیاست، ۳۲ برنامه و ۲۴۸ پروژه است و در بازه سالهای ۹۲ تا ۹۶ بوده است.با رای کمیسیون فرهنگی طرح الزام آور راهبردی عملیاتی شهر و شهرداری رشت۱۴۰۱ به تصویب شورا رسید.


حمایت مالی باشگاه های ورزشی سپیدرود و داماش


محمد حسن عاقل منش: کمک به سپیدرود و داماش نشاط و سرزندگی بیشتر میان جوانان و نوجوانان شهر را محیا میسازد / شرمنده پرسنل شهرداری بخاطر تاخیر در پرداخت ها هستیم و دیگر هیات های ورزشی از ما انتظاراتی دارند/  ۶۰ درصد بودجه محقق می شود.
عاقل منش  دستور جلسه را قرائت کرد و گفت: لایحه کمک مالی  به ارسال شده از سوی شهرداری امروز بررسی می شود. ضمن اینکه این لایحه پیشتر در کمیسیون برنامه بودجه به تصویب رسیده است.

وی به نقش سازنده تیم های ورزشی در جامعه اشاره نمود و افزود: تیم های ورزشی موجب نشاط و سرزندگی بیشتر در میان جوانان و نوجوانان شهر  می شوند و همه  مسئولین علاقه مند تا در حد ممکن به ارتقای ورزش استان کمک کنند.

عاقل منش ابراز کرد: کمک به تیم های مطرح ورزشی نظیر داماش و سپیدرود  اهمیت فراوانی دارد زیرا این دو تیم تاثیرگذاری اجتماعی بیشتری دارند. و تاکنون مدیریت شهری هم تلاش کرده  در حد توان از این سرمایه های اجتماعی حمایت کند.

رئیس کمیسیون به کمک های پیشین مدیریت شهری به این دو تیم اشاره نمود و تاکید کرد: در گذشته کمک هایی به این تیم ها از قبیل هزینه و ایاب و ذهاب طرفداران، تبلیغات رایگان، اسکان ورزشکاران انجام شده است.

عاقل منش در پاسخ به فضای رسانه ای و مجازی و همچنین ارائه نامه ها و استشاد های مختلف از هیئت ها و باشگاه های متعدد مبنی بر اینکه مارا نیز مورد حمایت مالی قرار دهید، تصریح کرد: رقم های مشخصی در بودجه سال جاری برای کمک به تیم های ورزشی مصوب شده است.

و شهرداری با وجود مشکلات مالی تاکنون کمک های خوبی به این تیم ها داشته است.

 

در ادامه حمیدرضا آزمون، آماری از کمک های شهرداری رشت به تیم سپیدرود و داماش شهر رشت ارایه داد و گفت: مطابق بند۶ از ماده ۵۵ قانون شهرداری ها مساعدت مالی به انجمن های ورزشی (هیئت ها) و توسعه زیرساخت های ورزشی و عرصه عمومی از وظایف شهرداری هاست. همچنین مطابق بند۲۱ از ماده ۵۵ قانون شهرداری احداث ورزشگاه ها مطابق استاندارد و رعایت اصول فردی برای افزایش سرانه ورزشی در شهر ها  وظیفه مدیریت شهری است.

معاون فرهنگی و توسعه امور ورزشی سازمان فرهنگی شهرداری رشت سپیدرود و داماش را افتخار رشت دانست و افزود : شهرداری رشت از حمایت های مادی و معنوی زیادی از این دو تیم داشته است. و تخصیص درآمد کمپ عینک به این دو تیم یکی از این موارد بوده است.

آزمون ابراز کرد: سال گذشته بیش از ۹۱ میلیون تومان و در سال جاری از شروع خرداد ماه تا کنون بیش از ۷۸ میلیون تومان  حمایت مالی به سپیدرود شده است. سال قبل بیش از ۳۴ میلیون و سال جاری بیش از ۹۴ میلیون تومان  نیز به داماش کمک شده است. همچنین زمین ورزشی چمران و سالن بندسازی آتش نشانی به کرات در اختیار این دو تیم قرار گرفت. همچنین هزینه رایگان تبلیغات و جشن و هدایا برای ورزشکاران از دیگر حمایت های این سازمان بوده است.

 


مومنی، مدیر عامل تیم داماش، نیز مشکلات مالی و هزینه های سفر این تیم را بیان نمود  و خاطر نشان کرد: برای  صعود این تیم نیازمند یاری بیشتر مدیریت شهری و دیگر مسئولان استان هستیم.

 

رئیس کمیسیون بودجه شورا به مصوبه ۱ میلیاردی حمایت از سپیدرود اشاره نمود بر اساس اسناد ۵۰۰ میلیون تومان کمک نقدی و لجستیک در اختیار این تیم قرار گرفته  ولی در عمل یک چک ۱۰۰ میلیون تومانی به دلیل شرایط مالی نقد نشده است و ۴۰۰ میلیون تومان حمایت صورت گرفته است.

فرهام زاهد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در تمام دنیا حق پخش فوتبال درصد بالایی از درامد باشگاه ها را تشکیل می دهد گفت: شرایط اسپانسر در ایران فراهم نیست.


عضو شورا تصریح کرد: متاسفانه دولت راه ورود جریان خصوصی را به فوتبال تنگ کرده  و بیشتر تیم های خصوصی پس از پشت سرگذاشتن اتفاقات تلخ و شیرین از گردونه خارج شده اند.

وی با تاکید براینکه بنده هم به دنبال راهکاری هستم که منابع درامدی پایداری برای این دو تیم در سنوات آتی تعریف کند خاطرنشان کرد: اما امروز سرمایه هایی به نام سپیدرود و داماش داریم که نیاز به حمایت دارند و باید سریعا تصمیمی برای این دو تیم گرفته شود. زمانی که سپیدرود از کمرکش جدول پایین تر برود و وارد حاشیه شود دیگر حمایت هم سودی ندارد.

فرهام زاهد با انتقاد از کمبود فضاهای ورزشی مناسب در گیلان افزود: داماش در لیگ دسته دوم ۲ هزار هوادار به استادیوم می کشد و تیم هایی هستند که در لیگ برتر مجموع هواداران و کادر فنی آنها گاهی ۵۰ نفر هم نمی شود. اما متاسفانه در دل کویر استادیوم ۱۵ هزار نفری ساخته می شود و مظلومیت استان ما بیشتر دیده می شود. ما در بسیاری از ورزش ها زبانزد بودیم اما هرچه به سمت حرفه ای تر شدن ورزش ها رفتیم و مباحث مالی و امکانات مطرح شد فاصله گرفتیم. در ورزش حرفه ای تنها با غیرت و با دست خالی نمی توان موفق بود.

وی تاکید کرد: در کمیسیون بودجه مصوب شد ردیف ۳ میلیاردی حمایت از ورزش به ۴ میلیارد افزایش یابد. ۱ میلیارد تومان پیش از این برای سپیدرود در نظر گرفته شده است؛ ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دیگر برای این تیم لحاظ شود و ۸۰۰ میلیون تومان هم به داماش کمک شود. برای سایر هیئت های ورزشی نیز ۹۰۰ میلیون تومان در نظر بگیریم. اما هر کمکی که قرار است در نظر گرفته شود سریعا تصمیم گیری شود. دیدار با مسئولین عالی رتبه نیز اگر قرار است صورت بگیرد باید در اسرع وقت باشد.

فرهام زاهد با اشاره به سال سقوط داماش تصریح کرد: داماش به ۲۰۰ میلیون تومان حمایت نیاز داشت اما نهایتا وارد بحران شد و ۶ ماه بردی نداشت. این مسائل تبعات فراوانی در جامعه دارد و نباید به آینده موکول شود.

فرهام زاهد همچنین بر تصویب جدولی برای حمایت از قهرمانان در چارچوب مشخص تاکید کرد.
محمدحسن علیپور هم با بیان اینکه موافق حمایت از دو تیم است به نکاتی اشاره کرد و گفت: هر دو تیم هویت این شهر هستند و باید حفظ شوند اما باید در کنار این حمایت ها، هیئت های ورزشی نیز در نظر گرفته شوند.

عضو شورا با اشاره به کسری بودجه شهرداری رشت و حقوق های معوقه افزود: اگر همه حمایت ها را شهرداری رشت انجام دهد سازمان ورزش و جوانان چه نقشی دارد!

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان رشت نیز ضمن تقدیر از مدیرعامل سازمان فرهنگی بابت برگزاری المپیاد ورزشی محلات گفت: محور صحبت های امروز سپیدرود و داماش است و قلبا دوست داریم کمک کنیم اما موانعی داریم که نمی توانیم.

محمدرضا شاه محمدی به حمایت ورزش و جوانان از فوتبال در قالب حمایتی یک و نیم میلیاردی که محمدباقر نوبخت وعده داده بود اشاره کرد.

وی با اشاره به تزریق مالی که در سایر تیم ها در نیم فصل صورت می گیرد گفت: اگر غافل باشیم و از سپیدرود حمایت نکنیم جایگاه تیم به خطر می افتد.شاه محمدی بر انعقاد تفاهم نامه ای بین شهرداری و اداره کل اشاره کرد و گفت: با این تفاهم نامه حمایت های مدیریت شهری از ورزشکاران ساماندهی می شود.

وی به وضعیت نامناسب مسیر دسترسی به استادیوم سردار جنگل پرداخت و گفت: از لحاظ عرض جاده و خط کشی و روشنایی، وضعیت مناسبی ندارد.به همین منظور فرمانداری بودجه ای در نظر گرفته است که امیدواریم زودترتخصیص یابد.

سید امیرحسین علوی : تمام تلاشمان را می کنیم به سپیدرود و داماش در حدتوان کمک کنیم/ وضعیت مالی شهرداری برای همه آشکار و عیان است/ بعضی اظهار نظرها ذهن را مکدر می کند

رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز با اشاره به در پیش بودن اربعین حسینی و راهی شدن زائرین گفت:فضای معنوی در روحیه ما اثر گذاشته و امیدوارم در خدمت صادقانه به مردم تبلور پیدا کند.

سید امیر حسین علوی با بیان اینکه این روزها حمایت از دو تیم سپیدرود و داماش و سفر اربعین موضوعات داغ رسانه ها بوده است افزود: ظرفیت های اجتماعی دو تیم بر کسی پوشیده نیست و تمام تلاشمان را خواهیم کرد که از سپیدرود و داماش در حد توان حمایت کنیم.

وی با اشاره به مراجعات هیئت های ورزشی تصریح کرد: برای اولین بار در شورا ردیفی برای ورزش در نظر گرفته شد اما این روزها اظهارنظرهایی را می شنوم که احتمالا بر اثر کم اطلاعی مطرح می شود اما با شنیدن آن پس از این زحماتی که همکاران کشیدند ناراحت می شوم.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false