×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

جولان سگ‌های ولگرد در خیابان‌ها و کوچه های شهر و مخصوصا در مناطق حاشیه ای ، معضلی است که موجب هراس و نگرانی شهروندان مخصوصا” دانش آموزان مدارس ابتدایی شده است.

به گزارش رشوند خبرنگار ما وقتی صبح می شود و می‌خواهید از منزل خارج شده و در خیابان راه بیفتی سگ هایی را می بینی که به صورت گله‌ای در حال پرسه‌زدن هستند، که در این حالت یا باید دونده ماهری باشی و خود را از معرکه نجات دهی، یا دل را به دریا زده و آماده مقابله شوی و یا اینکه از همان راهی که رفته‌ای به خانه‌ات بازگردی.

افزایش بی رویه جمعیت سگ های ولگرد و پرسه زنی آنها در خیابان های شهر معضلی است که این روزها به شدت موجب هراس و نگرانی و ایجاد مشکلاتی برای شهروندان و مخصوصا” کودکان شده و خطر جدی برای سلامت و امنیت شهر و شهروندان ایجاد کرده است و از سویی شاهد برخورد مناسب با این حیوانات  نیستیم.

وجود سگهای ولگرد و گرسنه در سطح شهر که بیشتر در کنار سطل های زباله و چهار راهها قابل رویت هستند نگرانی و توجه همگان را به این موضوع بیشتر کرده است وجود تعداد زیادی سگ در سطح شهر باعث زشتی چهره شهر می شود.

با توجه به نزدیک شدن فصل سرد و انتقال بیماری ها از سگ‌ به انسان لزوم اقدام عملی و فوری در این زمینه به منظور جلوگیری از بروز هرگونه مشکل بهداشتی و یا حادثه ای تلخ برای شهروندان بیش از پیش احساس می شود.

بیماری هاری و دیگر بیماری های مشترک بین انسان و حیوان تنها چند نمونه از بیماری ناشی از وجود این سگ ها در شهر است که امکان دارد به انسان انتقال یابد.

کشتن حیوانات ولگرد با ‌سلاح از جمله موارد غیرقانونی است که هر از چندگاهی در دستور کار مدیران شهری قرار می‌گیرد و در سال های اخیر در رشت، ساکنان برخی مناطق هر شب شاهد کشتار بی‌رحمانه سگ‌های خیابانی هستند که هم غیرقانونی است، هم به شیوه‌ای بی‌رحمانه انجام می‌شود، هم مغفول واقع شده و راهی به رسانه‌ها نمی‌یابد و البته راهکار کارسازی هم نیست.

وی در ادامه به دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد اشاره کرده و می‌گوییم: بر پایه این دستورالعمل که بهمن ماه ۸۷ و پس از یک سال بحث و تبادل‌نظر نمایندگان سازمان‌های عضو ستاد مرکزی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان مصوب شده، این مرکز باید ‌محل نگهداری حیوانات مزاحم باشد که در شهرداری‌های دارای مجوز کارگروه استانی ایجاد می‌شود و دارای مشخصات خاصی باشد.

همچنین باید واحد زنده‌گیری با حضور افراد آموزش دیده داشته باشد و حتی پیش بینی شده که تعداد واحدهای زنده‌گیری بر پایه گستردگی منطقه مورد عمل، برآورد تعداد سگ‌های ولگرد، اولویت‌های زمانی اجرای طرح و … تعیین خواهد شد، اما همه و همه نادیده گرفته شده و با سلاح گرم به سراغ سگ‌هایی می‌رویم که مزاحم قلمداد می‌شوند.

حال باید در نظر داشت زیبنده یک شهر نیست که محل جولان سگ های بی خانمانی باشد ان هم در منطقه ۵رشت که آرامش شهروندان را برهم زنند.

در این راستا بایستی شبکه بهداشت و درمان و شهرداری اقدامات لازم را انجام دهند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false