×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲  
true
false

 عصر شنبه شهردار کلانشهر رشت به همراه ” فاطمه قدیمی” مدیر ارتباطات و امور بین الملل و” هومن روایی رییس سازمان عمران و باز آفرینی شهرداری رشت ، در دیدار با مدیرکل اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و جمعی از مدیران این اداره اظهار کرد: این اداره کل متولی حاکمیتی بخشی از اهدافی همچون مقصد گردشگری است که در چشم انداز رشت معرفی شده اند .

مسعود نصرتی زیر ساخت های گردشگری و احیای بافت های تاریخی را از لازمه های گردشگری خواند و گفت: گردشگری تک بعدی به فراموشی سپرده شده و لازم است زیر ساخت های گردشگری در عرصه رقابت پذیری متناسب با تمام سلیقه ها، فراهم شود.

 

 

 

وی خاطر نشان کرد: امروز باید شهر از هر لحاظ برای ورود گردشگران و پذیرایی از مهمانان آمادگی داشته باشد.

شهردار رشت با بیان اینکه صنایع دستی از موارد بهره برداری از گردشگران در شهرداری است خاطر نشان کرد: بزرگترین منبع تولید ناخالص ملی در کشور های دیگر از راه گردشگری تامین می شود بنابراین لازم است فضاهایی ایجاد شود که بتوان نام صنعت گردشگری و توریست را برآن گذاشت.

نصرتی گفت : اگر نتوانیم آثارگردشگری را روی سفره های شهروندان و گردشگران نشان دهیم نمی توانیم توقع ورود گردشگر و رونق صنعت گردشگری داشته باشیم.

 

 

 

وی با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به صنعت گردشگری بسیار واقف است افزود: با این وجود باید میزان هزینه – درآمد زیرساخت های گردشگری برای شهروندان مشخص باشد و علاوه بر این باید برگشت سرمایه برای سرمایه گذار نیز به جود آید.

شهردار رشت ادغام حوزه بهسازی و نوسازی شهرداری با سازمان عمران و باز آفرینی را تفکری اشتباه خواند و بیان داشت : باید در راستای احترام به بافت شهرداری نسبت به تفکیک آن اقدام کرد.

نصرتی با بیان اینکه عمارت تاریخی شهرداری رشت تحت الشعاع برنامه هایی قرار گرفته است که در آینده آن را با مشکلاتی مواجه می کند خاطر نشان کرد: باید برای این‌ مهم سرمایه گذار فراهم شود و در این رابطه باید از تفکرات و نظرات شورای فنی استفاده کرد.

 

 

 

وی در راستای نحوه جذب گردشگر به رشت با توجه به خلاقیت خوراک شناسی آن بیان داشت : همه مسافران ، علاقمند به اسکان در هتل ها نبوده بلکه گاهی به قصد استفاده از منزلگاه های سنتی به یک شهر سفر می کنند بنابراین می توان با استفاده از خانه ها و غذاهای سنتی به مسافران ، آنان را جذب کرد.

شهردار رشت گفت : در شهر توریستی نباید از غذاهای فست فود استفاده شود بلکه باید ۱۷۰ نوع غذای محلی را به ویژه برای توریست مورد استفاده قرار داد.

نصرتی از همراهی شهرداری رشت با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبر داد و اعلام کرد:   شهرداری برای تفکرات این نهاد احترام می گذارد.

وی همچنین با اشاره به گذر جاده ابریشم ازگیلان و منطقه آزاد انزلی نیز گفت: برای اینکه رشت جزو ۳۰ شهر در مسیر راه ابریشم باشد باید اقدامات ویژه ای به کمک همه نهادهای مربوط صورت گیرد و این‌مهم بسیار حائز اهمیت است.

 

 

 

شهردار رشت با بیان اینکه شهرداری در احیای باز آفرینی پروژه خواهر امام و پروژه های مشابه ، همواره در کنار اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است تصریح کرد: به جای افزایش ظرفیت های دستگاه باید ازصف آرایی های ویژه نیز استفاده کرد.

نصرتی گفت: گمانه زنی های پروژه خواهر امام باید به گونه ای پیش رود که برای مدارس ، اهالی و کسبه منطقه مشکلی ایجاد نکند.

وی با بیان اینکه برای مقصد گردشگر شدن نباید اقدامات اشتباه و عجیب و غریب انجام داد اظهار داشت: در احیا و باز آفرینی پروژه ها نباید از سبک هایی استفاده شود که مناسب معماری رشت نیست بنابراین مسئولان باید نسبت به اقدامات خود مسئولیت پذیر بوده و پاسخ آیندگان و گردشگران را نیز در نظر بگیرند .

شهردار کلانشهر رشت تاکید کرد: کف سازی ها و معماری های رشت باید در فراخور شهر باشند و جای هیچگونه حرف و حدیثی باقی نگذارند.

نصرتی همچنین از تدارک بر نامه های متفاوتی در روز رشت امسال خبر داد و گفت: برای هم افزایی بیشتر و پرداخت نکردن هیچ گونه هزینه اضافی باید از تمام اداره ها کمک بگیریم.

وی همچنین با توجه به موارد مطرح شده پیرامون ایجاد غرفه های صنایع دستی نیز بیان داشت: پیشنهادات برای ایجاد غرفه ها و نمایشگاه صنایع دستی دائمی ، باید بررسی شود زیرا ارزش بررسی را دارد.

 

 

 

در این دیدار همچنین مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان ، حضور شهردار رشت را در این اداره کل به فال نیک گرفت و اظهار کرد : شهرداری همواره از حوزه های تعیین کننده بوده و اقدامات مشترک با شهرداری رشت که همیشه تبلور اندیشه است بسیار نتیجه بخش خواهد بود رضا علیزاده با بیان اینکه شرایط نامطلوبی بربافت تاریخی رشت حاکم است خاطر نشان کرد: احیای فضای های تاریخی و تک بناها، به کمک همه نهاد ها عملکردهای نتیحه بخشی را ایجاد می کند.

وی گفت: هرچند با منابع محدود مالی و اعتباری مرمت آثار ی مانند عمارت کلاه فرنگی پیگیری شدند اما برخی از مسئولان در لایه های میانی محدودیت هایی ایجاد کرده اند.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تسهیل در روند اجرای پروژه های احیای بافت های تاریخی را از شهردار رشت خواستار شد و افزود: انتظار می رود که شهرداری این کلانشهر به ویژه در بناهایی که مسئولان مانع مرمت می شوند کمک کند.

علیزاده ، اداره کل میراث را جزئی از بدنه شهرداری خواند و ادامه داد: احیای بناها به هویت بخشی شهری کمک های فراوانی می کند .

 

 

 

وی با اشاره به پروژه باز آفرینی و احیای محدوده تاریخی خواهر امام بیان داشت : قرار براین بود که اجرای طرح متوقف شده تا ساز و کار آن در شورای فرهنگی بررسی شود اما تعهدات و اقدامات عملیاتی دراجرای طرح کف پوش و سنگ فرش آن به ویژه برای آماده سازی در ایام عزاداری محرم توسط برخی مسئولان آنطور که باید پیش نرفت.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری گیلان تاکید کرد: باید با ساز و کار مشترک و با در نظر گرفتن منافع طرفین به کار ادامه داد تا این پروژه هدفمند تر دنبال شود.

 

 

 

علیزاده افزود: اهدافی که در طرح بازآفرینی شهری و درحوزه این نهاد قرار دارند باید با جدیت دنبال شوند.

وی گفت: نخستین گام در راستای جذب توریست ، برگزاری جشنواره های خوراک و صنایع دستی در پیاده راه است که بازخورد فراوانی به ویژه در ارائه فرهنگ شهر دارد.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و کردشگری گیلان بابیان اینکه این اداره کل مباحث مربوط به مسیر جاده ابریشم را به عنوان دبیرخانه دنبال می کند افزود: در بحث شهر خلاق نیز مصمم تر و عملیاتی تر وارد می شویم.

 

 

 

علیزاده خاطر نشان کرد: می توانیم بناهای تاریخی و به ویژه هتل های قدیمی را به فرصت تبدیل کنیم اما این مهم‌منوط به دریافت اعتبارات است.

وی تاکید کرد: پروژه های خاصی مانند ساغریسازان، خواهر امام و استاد سرا باید با جدیت بیشتری دنبال شوند.

این‌مسئول همچنین بیان داشت: برای صندوق حفظ احیا نیز باید کمیته ای تشکیل و از آن برای خدمت رسانی به شهر استفاده کنیم.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گفت: اگر در جریان روند پروژه ها با نگاه شهردار جدید رشت و با تجربیات وی پیش رویم به نتایج مطلوبی دست پیدا می کنیم.

 

 

 

علیزاده با اشاره به برگزاری نمایشگاه ملی خوراک و صنایع دستی در منطقه آزاد انزلی در سال گذشته افزود : بهترین مکان برای برگزاری چنین نمایشگاهی پیاده راه فرهنگی است.

 وی همچنین از برگزاری جشنواره اقوام در این پیاده راه خبر داد.

منبع: به نقل اداره اطلاع رسانی مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت،

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false